8.5
Hessel Hoekstra geeft "Life on Mars - Complete serie" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 31 januari 2020.
3
0

Life on Mars - Complete serie

Een tijdreizende politieagent, tegenwoordig zou het afgezaagd zijn. Maar in 2006 was het idee revolutionair en vormde het de basis voor de serie Life on Mars. In deze BBC-productie raakt Detective Inspector Sam Tyler (John Simm, State of Play) in een coma na een auto-ongeluk. Wanneer hij wakker wordt ontdekt hij dat hij in 1973 terecht is gekomen. Terwijl hij zich bij het plaatselijke politieteam aansluit probeert hij erachter te komen wat er precies gebeurd is en zoekt hij een manier om terug te keren naar 2006.

Life on Mars is een knap staaltje televisiewerk en slaagt erin om elementen van misdaad, sciencefiction en historie naadloos met elkaar te verweven. Dit is een spannende politieserie, maar ook we zien een overtuigend beeld van de jaren zeventig en krijgen we een intrigerend tijdreismysterie voorgeschoteld. Zoals het een klassieke Engelse detectiveserie betaamt, wordt er elke week een nieuwe misdaad gepleegd en is het aan Tyler en zijn team om de dader te vinden. Tussendoor loopt Sams zoektocht naar antwoorden als een rode draad door de serie. En uiteraard leidt deze rode draad tot een zinderend spannende finale. Door de scènes goed te doseren en de juiste elementen op de juiste plek te zetten, blijft de serie boeiend en valt geen enkele scène uit de toon.

Life on Mars weet de juiste elementen van sciencefiction, misdaad en historie te combineren en dit geeft een geslaagd mix

Deze serie heeft een fijne cast met John Simm als sympathieke hoofdrolspeler. Vooral de manier waarop hij met een hedendaagse gedachtegang in de jaren zeventig probeert te overleven komt goed naar voren. De grote attractie is echter Tylers baas Gene Hunt (Philip Glenister, Prey). Met zijn keiharde no-nonsense houding en conservatieve opvattingen is deze man de belichaming van de jaren zeventig. Maar, zo blijkt al gauw, zelfs een grote hufter als Hunt is ook maar een mens. Ook de rest van de cast doet het niet onverdienstelijk en is goed op elkaar ingespeeld.

De serie Mad Men heeft de kunst van het in beeld brengen van de jaren zestig en zeventig geperfectioneerd, maar de makers van Life on Mars hebben er ook wel een handje van. Ondanks dat de burgerrechtenbeweging in 1973 al veel voor elkaar had gekregen, was de samenleving toen nog niet zover en overal zit het terloopse racisme en seksisme nog ingebakken. Dit komt vooral sterk naar voren in hoe de vrouwelijke agent Annie Cartwright (Liz White, Ackley Bridge) door haar collega’s wordt behandeld. Toch wordt het voor deze tijd grensoverschrijdende gedrag nergens aangemoedigd en de manier waarop het aangesneden wordt is niet prekerig.

De jaren zeventig van Life on Mars zijn niet bepaald historisch correct. Vermakelijk is het wel

Ik zeg het vaker, bij de BBC weten ze prima hoe ze kostuumdrama’s moeten maken en aankleden. Hoewel je Life on Mars geen kostuumdrama kan noemen, weten de makers ook hier de serie fantastisch vorm te geven. Correct is het niet echt, maar het ziet er wel overtuigend en sfeervol uit. Wat daarbij helpt is het gebruik van muziek uit de jaren zeventig en de hits uit deze periode vliegen je om de oren. Van Roxy Music tot Elton John tot David Bowie (de naam van de serie komt van Bowie’s gelijknamige hit uit 1973), ze dragen oprecht bij aan het neerzetten van een degelijke jaren zeventig-sfeer.

Na twee seizoenen van acht afleveringen was het verhaal voor Sam Tyler klaar. De serie bleek echter een groter succes dan verwacht met hoge kijkcijfers en positieve geluiden van critici. Om die reden hebben de makers besloten om het verhaal voort te zetten in de spinoff/vervolgserie Ashes to Ashes. Ook zorgde dit succes voor remakes in Rusland, Amerika, Tsjechië, Spanje en Zuid-Korea (en een Chinese versie is aangekondigd). Al met al is Life on Mars een sterke serie die alle goede elementen uit misdaadseries, historische series en sciencefictionseries met elkaar weet te combineren. Voeg daar een sterke cast en mooie uitwerking aan toe en je hebt een pareltje van een serie.
Volg Life on Mars
Undercover
Undercover