9
anonymous geeft "Line of Duty - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door anonymous op 3 februari 2015.
1
0

Line of Duty - Seizoen 2

‘Kan BBC 2 overleven in het digitale televisietijdperk,’ kopte de Britse krant The Telegraph op 14 april van het vorig jaar. Het was vijftig jaar geleden dat het bekende radio- en televisiestation een (eerste) zusje kreeg en dan is het niet alleen tijd om vooruit maar ook om terug te kijken. Dat laatste deed de krant onder meer met het presenteren van ‘the Top 50 BBC shows of all time’. Op plaats 45 stond een misdaadserie die kort daarvoor uitgeroepen was tot de best bekeken dramaserie in tien jaar tijd: Line of Duty. Line of Duty is een serie over (anti-)corruptie bij de politie met onder andere Martin Compston (Monarch of the Glen, Silent Witness) in de rol van DS Steve Arnott en Vicky McClure (Broadchurch, This is England) als DS Kate Fleming. De serie trok ruim vier miljoen kijkers en dat is ook voor Britse begrippen indrukwekkend. Zoals altijd smaakte succes ook deze keer naar meer en dus kwam er een Line of Duty series 2, die vorig jaar werd uitgezonden. En waar schrijvers die sterk gedebuteerd hebben, vaak worstelen met boek nummer 2, overtrof het productieteam van Line of Duty zichzelf meer dan overtuigend: serie 2 is nog beter dan de eerste serie. Daarover was iedereen het eens.

Line of Duty 2 zet stevig in. DI Lindsay Denton (Keeley Hawes, Spooks, Upstairs Downstairs), die nieuw is in het anti-corruptieteam, krijgt een mysterieus telefoontje van een collega die op de afdeling getuigenbescherming werkt. Een belangrijke getuige moet onmiddellijk worden verplaatst. Lindsay probeert nog even contact te krijgen met haar superieuren, maar als dat niet lukt, komt ze in actie. Met rampzalige gevolgen. Onderweg worden ze namelijk in de val gelokt. Twee gehelmde mannen rijden de auto’s klem, vuren schoten af op de getuige en gaan er dan razendsnel vandoor. Het gevolg: vier politiemensen dood, de getuige levensgevaarlijk gewond. Alleen Lindsay Denton mankeert niets en dat wekt verwondering. Zou zij in het complot gezeten hebben? Die vraag houdt de kijker zes afleveringen van krap een uur letterlijk aan de buis gekluisterd. En het einde, dat kan ik wel verklappen, is verrassend.

Je zou het verhaal van Line op Duty 2 gecompliceerd kunnen noemen. Ieder personage heeft namelijk wel iets wat hem of haar compromitteert. Steve Arnott duikt het bed in met een getuige, Kate Fleming heeft relatieproblemen en woont officieel in een hotel (wat later, als het geld op is, in haar auto ergens op een parkeerterrein). Ook het huwelijk van PSpt Ted Hastings (Adrian Dunbar, A Touch of Frost, Death in Paradise) heeft averij opgelopen en DCC Mike Dryden (Mark Bonnar, The Inspector Lynley Mysteries, Doctor Who, Wire in the Blood) blijkt ooit met Lindsay Devon een relatie te hebben gehad. Wat niemand mag weten. Kortom, iedereen heeft zo zijn redenen om (ook) voor zijn eigen hachje te gaan en dat maakt het speurwerk regelmatig ingewikkeld. Bepaalde zaken mogen nu eenmaal niet publiek gemaakt worden.

Aan de andere kant is het verhaal van een aangename eenvoud en daaraan ontleent deze serie ook zijn grote kracht. Al dat gedraai van de personages jaagt de kijkersadrenaline tot ongekende hoogte, zeker omdat Lindsay Devon er het slachtoffer van dreigt te worden. Zonder echte bewijzen wordt ze al snel tot hoofdverdachte gebombardeerd. In de gevangenis wordt ze – in opdracht van??? – in elkaar geslagen en met kokend water overgoten en in haar eten treft ze menselijke uitwerpselen aan. En het trieste dieptepunt is toch wel het moment dat ze aan het lege bed zit waarin haar moeder is gestorven; alleen. Lindsay had geen toestemming gekregen haar te bezoeken.

Line of Duty 2 heeft alles wat een goede misdaadserie behoort te hebben: spanning, emoties, prima acteer- en camerawerk. Het is dan eigenlijk ook niet meer dan normaal dat de serie inmiddels aardig wat prijzen heeft verzameld. Kan BBC 2 overleven in het digitale televisietijdperk? Vast en zeker. Wanneer je de rechten koopt voor kwaliteitsseries als Line of Duty en The Fall, waarvan inmiddels ook een tweede reeks afleveringen is uitgezonden, kan ik me niet voorstellen dat het grote publiek je zo maar laat vallen.
Volg Line of Duty
Episode 7
Episode 7