7.5
Felix Pourquié geeft "Living with Yourself - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Felix Pourquié op 30 Mei 2020.
2
0

Living with Yourself - Seizoen 1

Living with yourself is een acht delige dramadie met Paul Rudd in de hoofdrol. Paul Rudd is tegenwoordig misschien het meest bekend om zijn rol als Ant-Man uit de Marvel superhelden stal. De belangrijkste bijrol wordt gespeeld door Aisling Bea, een comédienne uit de stand-up wereld.

Paul speelt de rol van Miles Elliot, een man die kampt met burn-out verschijnselen. Hij woont samen met zijn vrouw Kate (Aisling Bea) in een Amerikaanse buitenwijk. Op advies van een collega besluit hij een gezondheidsbehandeling te ondergaan waarna hij zich herboren zou moeten voelen. Na de behandeling komt hij op een nogal vreemde plek bij zijn positieven en begint het verhaal zich te ontspinnen.

Dat leidt tot de eerste twee afleveringen die erg grappig en soms absurd te noemen zijn. In de eerste wordt de basis van het verhaal neergelegd gezien door de ogen van Paul. In de tweede wordt dit verrassend opnieuw gedaan maar gezien vanuit het oogpunt van een ander namelijk….Paul. Hij blijkt te zijn gekloond. Het was echter de bedoeling dat er na dit proces maar één Paul zou overblijven. De scènes met de twee artsen die de behandeling hebben uitgevoerd zijn het komische hoogtepunt van de serie. Dat schept de verwachting dat in de zes overige afleveringen deze humoristische lijn zal worden doorgetrokken. Maar vanaf de derde wordt er steeds meer afgewisseld met drama. En dat is wel even wennen.

De dramatische gedeelten worden soms erg zwaar aangezet. De originele Miles wordt in de reeks steeds zwaarmoediger. De in het begin van levensvreugde overlopende kloon krijgt het ook steeds zwaarder. Nadat de twee Miles elkaar hebben ontmoet besluiten ze gebruik van de situatie te maken. In het begin gaat dat ook goed. Kloon Paul scoort succes op het werk. Originele Paul neemt het er thuis van. Maar die situatie veranderd natuurlijk en dat is waar het in de serie verder over gaat. Het mondt uit in jaloezie, woede en zelfs haat tussen de beide Miles. En Kate wordt daar tussen heen en weer geslingerd.

Zoals al eerder aangegeven bestaat de serie uit acht afleveringen van net geen half uur. Er is dus snel doorheen te komen. Het is daarbij wel verstandig niet alles in één keer te kijken. Het drama gedeelte wordt met overtuiging door Paul Rudd en Aisling Bea neergezet. Aisling heeft daar zelfs een eigen aflevering voor. Maar omdat Paul dit in tweevoud doet, is het zo nu en dan teveel van het goede. De humor en absurditeit uit het begin hebben hier veel plaats voor moeten maken. En dat is jammer, want dat zijn ook sterke onderdelen in de serie.

Aflevering 8 sluit af met een open einde wat kans biedt op meer. Daar wordt nu vol over gespeculeerd maar het hierbij laten zou ook prima zijn.
Volg Living with Yourself
Nice Knowing You