Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!
6
Henk Vernout geeft "Locke & Key - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Henk Vernout op 10 februari 2020.
Leuk?
6
6
Bekijk stemmen

Locke & Key - Eerste aflevering

Have you already found some keys, Bode? – Echo (Dodge)

Als je een beetje serienieuws volgt, dan weet je dat Locke & Key niet zomaar tot stand is gekomen. Eerst zou het een film worden, toen is er een pilot gemaakt voor FOX (in 2010 al!), vervolgens een nieuwe pilot voor Hulu (rond 2016) en tenslotte is het nu een Netflix Original. Gebaseerd op de prijswinnende comic, was deze nieuwe serie al een zorgenkindje voordat de eerste aflevering überhaupt op Netflix terechtkwam. Maar hoe ís die eerste aflevering dan?

Belangrijk is dus te vermelden dat deze recensie alleen gaat over die eerste aflevering en er later nog een recensie volgt van het hele seizoen.

Laat ik beginnen met het feit dat we het hier hebben over puur fantasy. Vanaf moment één is dat duidelijk. De muziek, de kleine magische details, het schimmige van bijna al de karakters. Dit is een klassieke fantasy serie. Maar, en dan val ik maar meteen met de deur in huis, de sfeer is ‘all over the place’.

Om te snappen wat ik bedoel, duiken we even de comic in. Het verhaal daarvan werd geprezen omdat het een fantasy verhaal is dat niet alleen steunt op bovennatuurlijke elementen maar dat juist, met finesse, afwisselt met hartverscheurend familiedrama. En hoewel er luttele bovennatuurlijke elementen langskomen in deze aflevering is het de afwezigheid van geloofwaardig familiedrama dat het grootste minpunt veroorzaakt. En dat is te wijten aan zowel het script als de acteurs.

Kijk, Jackson Robert Scott’s (It, de film) Bode Locke, is precies aandoenlijk en geloofwaardig genoeg voor de serie. Met de juiste hoeveelheid onschuld weet hij te overtuigen en ook Emilia Jones (Utopia) en Laysla De Oliveira (The Gifted) zijn prima in hun rollen deze aflevering. Maar degene die de kar moet trekken als de nieuwe weduwe Nina Locke (Darby Stanchfield, Scandal) slaat de plank volledig mis. Houterig, ongeloofwaardig en ook af en toe volledig ongeïnteresseerd lijkt het wel, verbaast het me dat sommige takes niet terug naar de tekentafel zijn gestuurd. Van een niveau om te janken, en dat klinkt hard maar niet minder waar. Ook Connor Jessup, die de ‘zoon van’ speelt, weet nog niet te overtuigen.

Locke & Key
© Netflix


Door mijn jaren heen als recensent weet ik inmiddels wel een beetje hoe een goede pilot in elkaar zit. Je moet nieuwe kijkers toch vanaf moment één proberen vast te grijpen zodat ze, voordat ze het doorhebben, al aflevering acht aan het bekijken zijn. Nou, ook dat doet Locke & Key verkeerd. Het eerste half uur van de aflevering is ontzettend traag. Er wordt geleund op een behoorlijk sterke emotionele band die de kijker zou moeten hebben met de personages, maar het is vaak de eerste keer dat je die personen als kijker ziet. Je hebt als kijker nog geen band met die karakters en voelt daarom ook (nog) totaal niet mee. Hierin schiet het script dus tekort.

Voordat ik in een negatief moeras wegzak, ook nog een aantal goede dingen. Want het bovennatuurlijke element van de sleutels is natuurlijk voor de échte fantasy kijker geweldig. De special effects, met name die van een spiegel, zijn van een verfrissende klasse. Ook de muziek, de sets en cinematografie stijgt boven de gemiddelde Netflix Original uit, dat zie je meteen!

Wat verder ook wel werkt is dat de schrijvers ervoor gekozen hebben het mysterie-element wat meer aanwezig te maken dan in de comic. Ook het feit dat ze verhaaltechnisch niet de gebaande paden belopen maar, vanaf de helft van de aflevering, ook echt dingen anders doen maakt me een stuk positiever voor het vervolg. Want dat ik het hele seizoen ga kijken is zeker. Ik ben niet vaak zo benieuwd naar het geheel, want na zoveel productionele veranderingen en een productieproces van bijna tien jaar, geloof ik gewoon niet dat het zo slecht blijft als de eerste aflevering.

Maar voor nu, een 6!
Volg Locke & Key
Vorige aflevering
Farewell
Farewell
03x08
Leuk?
6
6
Bekijk stemmen

Reacties (18)

avatar_BlackBiker
10 feb 2020 16:20 - 22 sep 2021 04:49
Ik had ook nogal moeite om in het verhaal te komen en dacht er na de 2e aflevering zelfs over om te stoppen. En als de serie niet al in zijn geheel beschikbaar was geweest, weet ik niet of ik een week later weer had gekeken na deze pilot.
Ben het helemaal eens met je indruk van de 1e aflevering. Die zoog mij ook niet echt het verhaal in. Gelukkig wordt het verderop wel wat beter.
Ben benieuwd naar de recensie van het hele seizoen.
Reageer
avatar_Olga2000
10 feb 2020 21:03 - 22 sep 2021 04:49
Ja, eerste aflevering is een beetje stroef, maar het wordt snel beter en uiteindelijk heb ik eerste seizoen in een weekend afgekeken en kan niet op tweede wachten.
Reageer
avatar_gumstarr
11 feb 2020 19:58 - 22 sep 2021 04:49
Wat mij betreft het zoveelste bewijs dat het recenseren van een eerste aflevering compleet zinloos is. Wat zegt het over een serie als de eerste aflevering goed of slecht is? Inmiddels zijn er legio voorbeelden van series die na één of twee goede afleveringen volledig crashen of series die - zoals in het geval van Locke & Key - een klein aanloopje nodig hebben en (langzaam) uitgroeien tot een prima smuller.

Daarbij is het in dit geval nóg nuttelozer, aangezien het hele seizoen gewoon beschikbaar is en je je oordeel over Locke & Key dus helemaal niet hóéft te baseren op de eerste 50 minuten.

Dat gezegd hebbende is dit er echt één die mij in ieder geval aangenaam verrast heeft. Een geslaagde mix tussen The Haunting Of Hill House en Stranger Things. Ben er wel bang voor dat in seizoen twee - dat er geheid gaat komen - de boel volledig uit de bocht gaat vliegen, maar ronde één was voor mij in elk geval een uiterst goed verteerbare binger. Als je dat acteerwerk van Bode tenminste door de vingers kunt zien. Niet te doen dat ventje. Ik zeg niet dat hij de dochter van Mitch en Cam overtreft, maar ze staan zeker samen op de finishfoto.
Reageer
avatar_Mandy1966
12 feb 2020 10:38
Bijgewerkt op: 12 feb 2020 10:38
Dat een recensie in jouw ogen zinloos is kan. Maar het zijn vaak de meest gelezen recensies op MijnSerie. Dus qua lezers dus niet zo zinloos.
Reageer
avatar_heplam
12 feb 2020 11:05
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind dat Gumstarr in deze gelijk heeft. Nu wordt het door veel lezers bij het lezen van deze recensie over de eerste aflevering al een aan de kant geschoven serie, terwijl deze serie zoveel meer verdient.
Een eerste aflevering is een opstart en ok er zijn pilots die je meteen pakken en series waarbij de pilot totaal flut is, maar naderhand de serie mega top. Vind dat een serie pas echt beoordeeld kan worden als je minimaal 1 seizoen hebt bekeken en niet op basis van 1 aflevering
Reageer
avatar_tweemaalh
12 feb 2020 12:09
Persoonlijk denk ik dat het heel erg aan het soort serie ligt, of het geschikt is om over de eerste aflevering iets te zeggen. Dit is misschien niet helemaal het soort serie dat zich daarvoor leent. Maar ik kan me voorstellen dat procedurele series zich daar meer voor lenen omdat elke aflevering min of meer dezelfde opbouw heeft.
Reageer
avatar_Hangmat
12 feb 2020 14:07
Bijgewerkt op: 22 sep 2021 04:49
Ik denk dat niemand er wat aan heeft om hier nu een discussie van te maken.

Er zijn, ondanks dat je m'n werk als nutteloos beschouwt, veel lezers die het toch prettig vinden dat - in dit geval ik - iemand eerst even voorproeft voordat ze aan het hele gerecht beginnen (om in de eet-beeldspraak te blijven).

Mede doordat het aanbod van series zo exponentieel groeit, en niet iedereen tijd heeft om van elke serie de eerste aflevering te kijken, doe ik dat voor die mensen. En ja, het serielandschap is inmiddels zo veranderd dat die eerste aflevering des te belangrijker wordt. De drempel om over te stappen naar een andere serie is nu eenmaal, met die grote hoeveelheid aan aanbod, zeer klein geworden.

Hoe zinloos ook, ik doe het graag ;-).
En tot slot: je hoeft het natuurlijk niet te lezen, het staat je vrij!
Reageer
avatar_Mandy1966
12 feb 2020 14:12
Bijgewerkt op: 12 feb 2020 16:03
#Heplam: Deze recensie is op dit moment het zesde best gelezen bericht. Zegt genoeg denk ik.
Reageer
avatar_gumstarr
12 feb 2020 15:44
Bijgewerkt op: 22 sep 2021 04:49
"Mede doordat het aanbod van series zo exponentieel groeit, en niet iedereen tijd heeft om van elke serie de eerste aflevering te kijken, doe ik dat voor die mensen. En ja, het serielandschap is inmiddels zo veranderd dat die eerste aflevering des te belangrijker wordt. De drempel om over te stappen naar een andere serie is nu eenmaal, met die grote hoeveelheid aan aanbod, zeer klein geworden."

De drempel om over te stappen is inderdaad zeer klein en met het neersabelen van een serie op basis van één aflevering maak je die alleen maar kleiner. Zonde, want er zijn genoeg series die gewoon even een aanloopje nodig hebben, iets wat bij Locke & Key mijns inziens het geval is. Als lezer van een recensie heb je er in mijn ogen dan ook veel meer aan om te lezen hoe een serie zich ontwikkelt. Nu beginnen mensen er misschien niet eens aan, terwijl het uiteindelijk meer dan de moeite waard blijkt te zijn.

Als je zegt van series te houden - en ik zeg dit in z'n algemeenheid, niet persoonlijk - dan moet je een serie ook de tijd gunnen om zich - al dan niet - te ontwikkelen, daar zijn het immers series voor. In die context heeft het recenseren van een eerste aflevering dan ook niet zoveel waarde. Het is ook niet voor niks dat zenders meerdere afleveringen als screeners aanbieden aan journalisten, omdat dit een beter beeld geeft van waar een serie naartoe probeert te werken.

Maar goed, MijnSerie is niet mijn platform en als er mensen over eerste afleveringen willen schrijven/lezen, dan is dat natuurlijk helemaal prima. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik er persoonlijk het nut niet van inzie.
Reageer
avatar_gumstarr
12 feb 2020 15:52
Bijgewerkt op: 22 sep 2021 04:49
"Deze recensie is op dit moment het zesde best gelezen bericht. Zegt genoeg denk ik."

Beetje vreemd om meteen zo'n verdedigende houding aan te nemen. Ik probeer alleen maar uit te leggen waarom het recenseren van een eerste aflevering in mijn ogen vrij weinig toegevoegde waarde heeft. Helemaal wanneer het gehele seizoen gewoon beschikbaar is en je dus een veel genuanceerder verhaal kunt vertellen.

Het feit dat MijnSerie naar de cijfers kijkt, begrijp ik helemaal - de schoorsteen moet roken - maar dat is in mijn ogen - puur op toegevoegde waarde - nog geen verantwoording om recensies van eerste afleveringen te plaatsen.

Schermen met cijfers is dan ook een beetje de 'ziekte' van deze tijd. Toen Luka Magnotta filmde hoe hij in een plastic zak twee katjes vacuüm zoog (zie hoe ik hier even subtiel een link leg met Don't F*** With Cats), schoten de cijfers op YouTube ook door het plafond, maar maakt dat het dan goede content?
Reageer
avatar_heplam
12 feb 2020 15:58
zoals Gummstar het hier verwoord ben ik het wederom weer met hem eens. Het wordt hier door sommige als een persoonlijke aanval gezien dat bedoelt hij helemaal niet. En dat het wat uitmaakt hoe vaak een artikel hier wordt gelezen is niet echt een punt waar deze discussie over gaat. Ik kan het artikel ook veertig keer aanklikken dan wordt het ook geteld als gelezen. Concluderend Henk heeft zijn best gedaan om de eerste aflevering te recenseren alleen vinden andere waaronder ik het zoals gumstarr het benoemd , zinloos maar goed ieder mag zijn eigen oordeel hebben.
Reageer
avatar_Mandy1966
12 feb 2020 16:01
Bijgewerkt op: 22 sep 2021 04:49
#Gumstarr: Het was niet gericht naar jouw bericht en/of reactie maar de reactie van heplam die schreef: "Hier ben ik het niet mee eens." Vandaar mijn reactie dat deze als zesde best gelezen was.
Iedereen mag van mij zeggen dat hij/zij het ergens niet mee eens is. Ik schiet na meer dan zes jaar MijnSerie niet zo snel (eigenlijk nooit meer) meer in de verdediging. Iedereen heeft recht op een mening. Ik geef alleen een cijfer weer, meer niet. En de meerheid heeft eigenlijk altijd gelijk, ook al is dat niet zo.
Reageer
avatar_Hangmat
12 feb 2020 16:08
Bijgewerkt op: 22 sep 2021 04:49
Ik snap je helemaal. Ik denk alleen dat de reactie bedoeld was om aan te geven dat er - blijkbaar - toch veel mensen op MijnSerie zijn die wél graag een recensie van een eerste aflevering lezen.

Toch kan ik het niet laten om een klein speldenprikje (terug) uit te delen, want de zin 'Schermen met cijfers is dan ook een beetje de 'ziekte' van deze tijd.' klinkt wel een beetje als een beginnende generatiekloof? Misschien is het ook wel een feit dat mensen uit 'deze tijd' sneller geneigd zijn om een serie te beoordelen op een eerste aflevering. Of ik dat hiermee in de kaart speel? Geen idee, maar zo'n groot effect pretendeer ik niet op de lezers te hebben!

Tot slot, als je meer van de recensies leest zul je er ook achter komen dat er nooit wat geschreven wordt om iets simpelweg 'neer te sabelen'. :)

P.S. Ík zie dit overigens absoluut niet als persoonlijke aanval. Eerder een interessant meningsverschil!
Reageer
avatar_Mandy1966
12 feb 2020 16:25
Bijgewerkt op: 22 sep 2021 04:49
#Hangmat: "Ik denk alleen dat de reactie bedoeld was om aan te geven dat er - blijkbaar - toch veel mensen op MijnSerie zijn die wél graag een recensie van een eerste aflevering lezen."
Dat klopt helemaal. En ik voelde mij dan ook op geen enkel manier aangevallen en bedoelde het al zeker niet als verdediging. Ik lees alle recensie, ook eerste afleveringen, en 9 van de 10 keer trek ik mij daar zeer weinig van aan en trek mijn eigen conclusies na het zien van een serie/aflevering. Soms snap ik een recensie dan heel goed en soms snap ik het ook helemaal niet. Maar ik zal nooit zeggen dat een recensie zinloos is (en iemand anders mag dat wel vinden, geen probleem), vooral niet als ik zie hoeveel mensen ze lezen. Ik weet alleen niet wat die lezers met die info doen, heb het niet aan ze gevraagd.
Reageer
avatar_svandenberg86
17 feb 2020 10:45
De recensie? En anders zijn het wel de reacties die het meest gelezen worden ;) Ik geniet er van :)
Reageer
avatar_Javelin
17 feb 2020 14:34
Mag ik nog even toevoegen dat het een verademing is om gewoon eens een discussie te lezen in het Nederlands zonder spelfouten. Ik ben de Facebookdiscussies met "ik vondt" inmiddels wel een beetje zat :P
Reageer
avatar_Megafluffy86
12 feb 2020 12:44 -
Een recensie van een serie is gewoon de mening van de schrijver ervan. Of dat nou over één aflevering gaat of een heel seizoen is irrelevant. Een mening is geen feit, net zoals een slechte recensie niet betekent dat het een slechte serie, of in dit geval, aflevering is. Gewoon zelf kijken blijft altijd het beste. :-)
Reageer
avatar_Hangmat
12 feb 2020 14:09
Eens! Wij zijn er alleen maar om, mócht je dat willen weten, onze mening te geven en het een beetje tegen een kritisch licht te houden. Zelf kijken is áltijd het beste!
Reageer
Locke & Key