7
anonymous geeft "Longmire - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 14 januari 2015.
0
0

Longmire - Eerste aflevering

Het is te begrijpen waarom Longmire de best bekeken serie van de zender A&E was. Ik zeg nadrukkelijk was, omdat de zender Longmire onlangs heeft gecanceld. Dit leidde tot verontwaardiging onder fans, die zich massaal op reactieboards van menig televisiewebsites roerde. ''Onbegrijpelijk dat A&E haar best scorende serie cancelt'', aldus vele fans. Gelukkig kwam er voor hen al snel het nieuws dat Netflix de serie zou overnemen. Verwacht dus een vierde seizoen met een Walt Longmire (Robert Taylor, Killing Time) die waarschijnlijk iets gedurfder zal zijn, en… zal vloeken. Die vrijheden kan Netflix zich namelijk wél permitteren, waar een zender als A&E daartoe niet in staat is. Aangezien de serie nog deze maand van start gaat op SBS6, is het daarom leuk om te kijken naar de eerste aflevering die al in 2012 werd uitgezonden.

Zoals de naam al aangeeft, draait de serie om Walt Longmire. Een sheriff in Wyoming, die weer geleidelijk aan zijn werkzaamheden oppakt na een tragische gebeurtenis in de privésfeer. Het hervatten van zijn werk is dus een welkome afleiding. Met behulp van zijn collega's, vrienden en dochter, onderzoekt Longmire misdrijven binnen zijn jurisdictie. Daarnaast dient hij om te gaan met de spanningen tussen de blanke gemeenschap en de Native-Amerikanen die leven op een reservaat. Maar Walt krijgt nog meer voor zijn kiezen. Zijn afwezigheid heeft er voor gezorgd dat hij concurrentie krijgt binnen zijn eigen bureau. En wel van een van zijn hulpsheriffs die zelf een gooi wil doen naar de titel van sheriff.

Longmire is eigenlijk geen serie voor mij. Als iemand die niet houdt van procedurele series, valt Longmire niet echt in mijn straatje. Maar, Longmire heeft Robert Taylor. Taylor is charismatisch en neemt de serie op zijn schouders. Ik durf eerlijk te stellen dat Longmire, zonder een acteur van het kaliber van Taylor, veel minder bestaansrecht had. Na meerdere afleveringen gezien te hebben kom je namelijk al snel tot de conclusie dat de procedurele verhalen niet heel erg hoogstaand zijn. Nee. Longmire moet het hebben van de interactie tussen Walt Longmire en zijn hulpsheriffs. De serie is goed gecast. Dat maakt hier duidelijk het verschil. Al krijgen sommige hulpsheriffs na de pilot nog niet veel te doen: het gros van de acteurs is 'likeable', zoals de Amerikanen zeggen. Dat houdt je als kijker op de been. Daarnaast is de blik op de Native-Amerikaanse gemeenschap interessant. Longmire brengt dit, bijvoorbeeld, veel genuanceerder dan het uiterst teleurstellende The Red Road; een serie die totaal vergat deze groep te humaniseren en totaal de plank missloeg door alle relevante thema's omtrent deze groep niet te bespreken. Vooral de vijfde aflevering (de sterkste aflevering tot dan toe) van het eerste seizoen, Dog Soldiers, bewijst dat.

De interactie tussen Walt en Henry (Lou Diamond Phillips, La Bamba), een Native-Amerikaan, geeft de serie ook net dat beetje extra. Maar wat vooral aanspreekt is dat Longmire wordt neergezet als een rechtschapen man. De man wordt (althans, in deze pilot en de verdere afleveringen die ik gezien heb) neergezet als een man waarop je kunt bouwen. Daar herkent het publiek zich in. De uitstekende kijkcijfers en een extreem trouwe fanbase bewijzen dit punt met speels gemak. In een tijd waar veelal antihelden de klok slaan, is het ook weer eens lekker om een man te zien waartegen je kunt opkijken. Naast de vader van een volwassen dochter, is Walt namelijk ook een vaderfiguur voor zijn hulpsheriffs. Zolang Longmire op dit fundament blijft bouwen, zal deze serie een publiek blijven vinden. Ik ben daarom zeker benieuwd wat Netflix met deze serie gaat doen. Behouden zij het huidige karakter van de serie of wordt de serie iets gedurfder. Dat kan de serie zeker meer maken dan het nu is. Een goede, maar zeker niet hoogstaande serie. Maar goed, ik heb nog genoeg afleveringen te goed. Eerst maar daaraan beginnen...

Longmire is vanaf 8 januari 2015 elke woensdag te zien op SBS6.
Volg Longmire
Goodbye Is Always Implied