8
Peter Rotthier geeft "MacGyver (2016) - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 2 november 2018.
0
0

MacGyver (2016) - Seizoen 1 (DVD)

Midden jaren tachtig kwamen er heel wat spraakmakende series de grote plas overgewaaid. In het kielzog van The A-Team en Knight Rider kon de Vlaamse en Nederlandse jeugd ook kennismaken met MacGyver. Zeven jaar lang, kroop Richard Dean Anderson (Stargate) in de huid van de slimme wetenschapper, die met dagelijkse items alle problemen wist op te lossen.

Het ziet er soms spectaculair uit maar de eenvoud die het origineel sierde, ontbreekt hier grotendeels.

Dertig jaar later duikt plots zijn kleinzoon op op het scherm zodat een remake van de hit van toen een beetje geloofwaardig over kon komen. De technische snufjes waarvan iedereen de laatste jaren gebruik maakt, waren er in de jaren tachtig nog niet zodat de middelen die de huidige MacGyver (Lucas Till – Fear Clinic) ter beschikking heeft ietwat uitgebreider zijn. Voor de rest is er in de opzet weinig veranderd. MacGyver (2016) weet door het gebruik van de simpelste voorwerpen zichzelf en zijn geliefden steeds uit de penarie te halen en zijn tegenstanders ten val te brengen.

Echt wakker kan ik van deze nieuwe versie niet echt liggen. Het ziet er soms spectaculair uit maar de eenvoud die het origineel sierde, ontbreekt hier grotendeels. Dat heeft natuurlijk te maken met de allernieuwste technieken waarmee series dezer dagen opgenomen worden. De actie in de reeks is ook een stuk vitaler dan dertig jaar geleden. Een reden dat deze reeks bij het jonge volkje wel zijn weg zal vinden maar voor de oudere generatie, die ooit het origineel zag, zal het toch een beetje slikken worden als ze de nieuwe MacGyver (2016) aan het werk zien.

[image-76171]

21 afleveringen lang mag MacGyver (2016) in dit eerste seizoen zijn kunstjes laten zien en blijkbaar werd dat toch door heel wat mensen gewaardeerd, want de serie is ondertussen al toe aan zijn derde seizoen dat momenteel loopt in Amerika. Liefhebbers van de reeks kunnen we de dvd-versie van deze serie best wel aanraden want naast het volledige eerste seizoen hebben de samenstellers er ook voor gezorgd dat er voldoende extra’s toegevoegd zijn om een aankoop te verantwoorden. Zo krijg je een ‘achter de schermen’ item over de totstandkoming van de pilot. Verder trakteren de makers je op een interview met prop master Kate Guanci en natuurlijk ontbreken de deleted scenes en enkele bloopers niet om dit alles nog wat extra op te fleuren.
Volg MacGyver (2016)
Abduction + Memory + Time + Fireworks + Dispersal
05x15