Ron Schoonwater geeft "Margrete - Queen of the North - Miniserie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 26 januari 2023.
3
0

Margrete - Queen of the North - Miniserie

Margrete – Queen of the North is een historisch 'wat als' verhaal in slechts drie afleveringen.

Koningin Margrete (Trine Dyrholm, Arvingerne) heeft ervoor gezorgd dat Denemarken, Noorwegen en Zweden vreedzaam in een unie samenwerken. Ze doet er alles aan om deze unie te bewaren. Na de dood van haar zoon (Jakob Oftebro, Agent Hamilton) adopteert ze Erik (Morten Hee Andersen, Herrens Veje) om te voorkomen dat de unie uit elkaar valt. Wanneer dan plotseling haar dood gewaande zoon opduikt staat de unie onder zware druk. Zeker als blijkt dat het vijandige Duitsland een rol speelt.

In slechts drie delen krijgen we te zien wat er in 1402 gebeurd kan zijn.

Van het weinige dat overgebleven is van de geschiedschrijving is er een interessante miniserie gemaakt. In slechts drie delen krijgen we te zien wat er in 1402 gebeurd kan zijn. Feit is namelijk dat wat ooit was opgeschreven is verbrand. Dit geeft alle ruimte voor de schrijvers om te fantaseren wat er zich werkelijk heeft afgespeeld. Dat doet men met smaakvolle terughoudendheid. Verwacht geen groots opgezet historisch spektakel. Geen grote gevechten of imposante CGI-beelden. De sfeer is veel meer gebaseerd op historische werkelijkheid.

Margrete - Queen of the North
© TV 2

Margrete – Queen of the North laat veel bekende Scandinavische acteurs voorbijkomen. Het zorgt ervoor dat het met de kwaliteit wel goed zit. Dat het verhaal in drie delen wordt afgerond vormt geen enkel probleem. Het onderzoek naar de uit de dood opgestane zoon en de consequenties daarvan worden netjes afgerond. Ondanks dat het slechts drie afleveringen kent heeft het verhaal voldoende diepgang en spanning. Het principe achter het verhaal (is diegene wel die hij zegt wie hij is) is natuurlijk eerder gedaan. In die zin is dat geen verrassing of vernieuwing. Toch moet gezegd worden dat het slot een aardige twist kent.

Zie het meer als een ingenieus in elkaar gezet toneelspel.

Persoonlijk vind ik het mooi dat men probeert de historische werkelijkheid zo natuurgetrouw na te bootsen. De historische hoofdrolspelers hebben allemaal bestaan. De kleding en de achtergrond (vooral een kasteel) laten zien dat er aandacht is besteed aan detail. Margrete – Queen of the North is geen topper, maar zeker wel een goed scorende middenmoter. Zie het meer als een ingenieus in elkaar gezet toneelspel, niet als een vol met actie zittende historische avonturenserie. Met die instelling vind ik het een prima serie om te kijken.
Volg Margrete - Queen of the North
For the Peace
For the Peace