Wesley Fechter geeft "Marvel's What If...? - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Wesley Fechter op 7 januari 2024.
8
0

Marvel's What If...? - Seizoen 2

Ook in het tweede seizoen van What If…? neemt de Watcher ons mee naar andere universums waar de dingen net even anders verlopen. Andere keuzes, andere situaties, maar weer voldoende kijkplezier.

Het principe van What If…? is dus niet veranderd. In 9 nieuwe afleveringen neemt Marvel ons mee langs verschillende verhaallijnen die net even iets anders zijn, maar die wel gewoon gebruik maken van de bekende (en soms minder bekende) personages uit het Marvel Cinematic Universe (MCU). De verhalen worden ons eens te meer voorgeschoteld door de Watcher (Jeffrey Wright, Westworld), een buitenaards wezen dat door het multiversum reist en daar kijkt (in principe zonder in te grijpen) naar belangrijke gebeurtenissen terwijl die plaatsvinden.

Marvel's What If...?
© Disney+

Zo kan er antwoord gegeven worden op vragen als wat er gebeurd zou zijn als Hela (Cate Blanchett, Mrs. America) de tien ringen gevonden zou hebben, als de Avengers in 1602 zouden zijn ontstaan of als Nebula (Karen Gillan, Doctor Who) zich bij de Nova Corps zou hebben aangesloten. Veel verschillende elementen uit de films uit de MCU worden zo met elkaar gecombineerd, waarbij de meest onwaarschijnlijke combinaties soms de leukste afleveringen opleveren.

What If…? voelt voor mij als een grote speeltuin voor de schrijvers.

Het leuke daarbij is dat personages wiens rol in het MCU (voor zover bekend) al is uitgespeeld in deze serie hun comeback kunnen maken. Ook is er wat meer schermtijd voor personages die maar een relatief kleine rol hebben in de films. Daarnaast kunnen ook bestaande personages een totaal andere invulling aan hun rol geven. Zo zien we in het tweede seizoen bijvoorbeeld Captain Carter (Hayley Atwell, Agent Carter), Stephen Strange (Benedict Cumberbatch, Sherlock), Howard the Duck (Seth Green, Dads) en The Grandmaster (Jeff Goldblum, The World According to Jeff Goldblum) voorbij komen.

De meest in het oog springende aflevering vond ik de aflevering ‘What if… Kahhori reshaped the world?’ waarin we voor het eerst een held tevoorschijn zien komen die specifiek voor het MCU is ontwikkeld en dus niet haar oorsprong vindt in een eerder verschenen comic. Als jonge Mohawk vrouw komt Kahhori (Devery Jacobs, Reservation Dogs) in aanraking met water dat besmet is geraakt door de Tesseract waardoor zij bijzondere krachten krijgt. Gedurende deze aflevering is het dan ook de taal van de Mohawk-bevolking die wordt gesproken.

Ondanks dat het idee van What If…? dus neerkomt op het combineren van meerdere elementen uit het MCU en we veelal verhalen uit verschillende universums te zien krijgen, zit er wel degelijk samenhang in de afleveringen en zelfs samenhang tussen het eerste en het tweede seizoen. En die overkoepelende verhaallijn zit wat mij betreft goed in elkaar.

Marvel's What If...?
© Disney+

What If…? voelt voor mij als een grote speeltuin voor de schrijvers. Doordat er gewerkt wordt met op zichzelf staande verhalen uit verschillende universums hebben zij een carte blanche in wat zij kunnen verzinnen zonder dat er direct nagedacht hoeft te worden over wat de verdere gevolgen voor de continuïteit van het MCU zouden zijn.

Daar wordt wat mij betreft optimaal gebruik van gemaakt. Het is leuk om de personages uit het MCU in een andere rol te zien en bepaalde personages te zien terugkeren. Dat veelal de acteurs/actrices die de rol hebben gespeeld ook de stemmen hebben ingesproken, vind ik erg gaaf. Maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat ik mij af en toe erger aan de stemmen van de personages die door andere acteurs zijn ingesproken, zoals Steve Rogers en Tony Stark. Ze hebben veelal voor stemmen gekozen die erg dicht bij het origineel zitten, maar het voelt voor mij toch als een ‘net niet’.

Het niveau van het tweede seizoen is voor mijn gevoel nog hoger dan het eerste seizoen. Er zitten nog steeds uitschieters in positieve zin tussen de afleveringen, zoals 'What if… Kahhori reshaped the word?' en 'What if…The Avengers assembled in 1602?’, maar echt mindere afleveringen die ik in het eerste seizoen nog wel ben tegenkomen (What If… Thor were an only child?) vond ik er hier niet tussen zitten.
Volg Marvel's What If...?
What If... Strange Supreme Intervened?
What If... Strange Supreme Intervened?