Masters of Sex - Seizoen 1
7
Anonymous geeft Masters of Sex - Seizoen 1 een 7.

Masters of Sex - Seizoen 1

Na het zien van de film 'Kinsey' uit 2004, besloot ik dat een verhaal over sekswetenschap niet tot een geweldige film leidt. Ik heb op Netflix de serie ‘Masters of Sex’ dan ook lang genegeerd. Het leek mij helemaal niets. Tot ik vorig weekend ziek werd en ik in twee dagen het eerste seizoen heb gekeken.

Het eerste seizoen van 'Masters of Sex’ speelt zich af in de jaren ’50 van de vorige eeuw en is gebaseerd op het levensverhaal van gynaecoloog William Howell Masters (1915 - 2001). Hij is een autoriteit op zijn vakgebied en samen met zijn assistente Virginia Esheman Johnson deed hij onderzoek naar menselijke seksualiteit. Hij was, net als de eerder genoemde Kinsey (hoofdpersoon in de film uit 2004), zijn tijd ver vooruit door wetenschappelijk onderzoek te doen naar seksualiteit en hij wist daarmee veel aannames en mythes te ontkrachten. In serie één richt Masters het onderzoek onder andere op hoe vrouwen seksualiteit ervaren. De serie geeft een beeld van de clichés, fabeltjes en halve waarheden die in de jaren ’50 rond dit onderwerp hingen.

De dramaserie ging in 2013 van start bij Showtime en heeft dezelfde visuele vibe als de serie Mad Men. Veel kleur, grote auto’s met (te) veel chroom en in elke gefilmde huiskamer een zwart-wittelevisie. Waarom de serie met hetzelfde thema mij meer aanspreekt dan de film uit 2004? Gedeeltelijk omdat ik zelf tien jaar ouder ben en seksualiteit op een meer volwassen manier benader. De zoektocht van Masters naar hoe mensen hun seksualiteit beleven en de diversiteit daarin wordt zichtbaar in de karakters van de serie. Homoseksualiteit, maar ook de beleving van mannelijke en vrouwelijke seksualiteit, krijgen daarmee een gezicht in de verschillende karakters. De serie draait behalve om Masters en zijn assistente Virginia, ook om zijn vrouw Libby, protegé Ethan en zijn leermeester Barton. In de serie zijn het de onderlinge verhoudingen tussen de hoofdpersonen en de complexiteit van het karakter van Masters zelf die het voor mij als kijker interessant genoeg maken om me te verliezen in het verhaal.

Mijn mening is bijgesteld. Masters of sex bewijst dat het mogelijk is een interessante serie te maken rondom een onderwerp als sekswetenschap. De serie krijgt van mij dan ook een 7.

Over de auteur, Anonymous