Ron Schoonwater geeft "Mayans MC (2018) - Seizoen 4" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 27 september 2022.
6
0

Mayans MC (2018) - Seizoen 4

Na het explosieve derde seizoen is dit vierde seizoen van Mayans MC helaas niet meer dan een losse flodder.

Het groots opgezette plot aan het einde van het derde seizoen krijgt in dit seizoen een wel heel simpele oplossing. Het is een beetje een voorteken voor de rest van dit seizoen. Het derde seizoen kon zich met de allerbeste seizoenen meten van broederserie Sons of Anarchy. Helaas is het einde van seizoen drie en het vervolg in dit seizoen echt erg ver gezocht. Laten we echter eerlijk zijn. Normaal gesproken is dit een van de charmes van deze televisieseries over motorbendes. Beide series kijk je niet omdat het zo waarheidsgetrouw is. Het gaat eerder om de actie, de onderlinge relaties en de (on)gewone situaties waarin de motorbendes zich begeven.

Mayans MC (2018)
© FX

De Sons spelen overigens een grote rol dit seizoen. Het zorgt ervoor dat sommige oude bekenden weer even op het televisiescherm verschijnen. De onderlinge relaties zijn gespannen. Het ontbrandt wanneer er een lugubere ontdekking gedaan wordt. Drugsbaas Miguel Galindo (Danny Pino, Law & Order: Special Victims Unit) lijkt van de aardbodem verdwenen. Het geeft ruimte aan andere krachten om op te staan. De Mayans MC hebben daarom op meerdere vlakken lastige keuzes te maken. Niet alleen op het vlak van de drugstoevoer, maar ook op het vlak van de onderlinge rivaliteit. Ook de interne machtsstrijd zorgt voor onrust.

Het derde seizoen kon zich met de allerbeste seizoenen meten van broederserie Sons of Anarchy.

De Reyes familie ontkomt niet aan die dynamiek. Vader Felipe (Edward James Olmos, Battlestar Galactica) worstelt steeds meer met zijn verleden. Angel (Clayton Cardenas, American Crime) stoeit met privé problemen. De vrouwen in zijn leven zorgen voor opwinding, verdriet en teleurstelling. Ezekiel (JD Pardo, The Terminal List) lijkt zich steeds meer te focussen op de motorclub. Wanneer een oude bekende langskomt wordt die wereld bedreigd. EZ (afkorting van Ezekiel) verandert van aardige en slimme jongen tot een volwaardig Mayans lid. Zijn beslissingen worden steeds rigoureuzer. Zijn positie binnen de club wordt steeds belangrijker. Zijn sterke band met Angel komt onder druk te staan door een gewelddadig incident.

Mayans MC (2018)
© FX

Ondanks dat er veel gebeurt en de transformatie van EZ mooie televisie oplevert, boeit dit seizoen minder dan eerdere. Het heeft wel alle kenmerken die beide motorbendeseries zo populair maakt. Het ontbeert echter ook iets. Het tempo ligt meestal laag en sommige situaties zijn misschien net iets te vergezocht. Dat het als kijker lastig(er) te volgen is door al die verschillende verhaallijnen kan een reden zijn dat dit seizoen minder goed aanvoelt. De verhaallijnen lijken net iets teveel van de hak op de tak te springen. Het gevoel dat niet alles even goed afgehecht wordt, overheerst daardoor.

De serie is en blijft verslavend.

Dat ook dit seizoen weer op een absoluut hoogtepunt weet te eindigen maakt dat ik toch uitkijk naar het volgende. De serie is en blijft namelijk verslavend. Daarvoor kent ook dit seizoen voldoende spanning en sensatie. Het zorgt voor meer dan voldoende binding met bepaalde personages om het al aangekondigde vijfde seizoen te willen zien. Zo slecht is dit seizoen ondanks de kritiek namelijk ook weer niet. Het is niet dat de serie door de ondergrens zakt. Er gebeurt van alles. Het geweld, het geruststellende geronk van de motoren en de onverwachte spelingen van het lot die ongekende slachtoffers maakt, ze zorgen ervoor dat voor mij het volgende seizoen niet snel genoeg kan beginnen. Hopelijk is dit vervolg dan wel net zo explosief als het uitstekende derde seizoen.
Volg Mayans MC (2018)
Slow to Bleed Fair Son
Slow to Bleed Fair Son