Ron Schoonwater geeft "Mayans MC (2018) - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 24 september 2023.
6
0

Mayans MC (2018) - Seizoen 5

Het definitieve einde van Mayans MC.

Het vijfde seizoen is het allerlaatste seizoen. Het is met recht een definitief einde te noemen voor veel van de hoofdrolspelers. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is niemand meer veilig. Zeker niet als je in een televisieserie speelt over een roemruchte motorbende. Dat die MC ook nog eens in oorlog is met Sons of Anarchy, die andere bekende motorclub, maakt de overlevingskansen niet bepaald groter.

De serie blijft daardoor verslavend om naar te kijken.

Dit laatste seizoen staat daarom in het teken van overleven. Voor de Mayans MC maar ook voor de familie Reyes. De geheimen van de drie mannen in deze familie zorgen ervoor dat geen van hen nog veilig is. Een andere familie die het zwaar heeft is de familie Galindo. De strijd van Miguel met een rivaliserend drugskartel wordt nog complexer door zijn afhankelijkheid van de politie. Op het thuisfront zit Miguel ook nog eens met een vrouw die hem liever dood dan levend heeft.

Tot slot rommelt het ook binnen de FBI. De macht van Potter wordt onderzocht. Zijn banden met de Mayans MC, de Galindo's en het drugskartel zorgen ervoor dat hij in beeld komt. De vraag is of zijn corruptie en oneigenlijk handelen nu eindelijk ontmaskerd wordt.

Mayans MC (2018)
© FX

Al deze verhaallijnen worden verrijkt met verschillende andere verhaallijnen van de leden van Mayans MC. Het moet gezegd dat de makers er weer goed in slagen om het allemaal overzichtelijk en vermakelijk te houden. De serie blijft daardoor verslavend om naar te kijken. Ondanks al het geweld en de regelmatig vergaande complotten blijft het over het algemeen luchtig vermaak. Dat komt mede door het gemak waarmee de acteurs in hun rol zijn gegroeid.

Daarnaast zijn de verhaallijnen een uitstekende mix van realistisch en fictief. Dat maakt dat je als kijker er constant van bewust bent dat het niet echt is. Dit gaat echter niet ten koste van de betrokkenheid bij de verschillende personages.

Dit is escapisme ten top.

Het vijfde seizoen levert niks nieuws ten opzichte van eerdere seizoenen. Het levert eerder precies hetzelfde. In het kader van 'never change a winning team' werkt dit echter goed. Het zorgt ervoor dat Mayans MC een bevredigend maar ook enigszins voorspelbaar einde krijgt. Voor degenen die deze serie en die van Sons of Anarchy volgen past dit helemaal in het plaatje.

De grote verdienste van de makers is dat je niks anders dan dit verwacht en toch tevreden bent. Sterker nog, als er nog een of ander vervolg komt met een vergelijkbaar motorbende thema weet ik zeker dat ik weer ga kijken. Dit is escapisme ten top. Even totaal uit de realiteit van alledag stappen. Lekker toch? Vind ik wel.
Volg Mayans MC (2018)
Slow to Bleed Fair Son
Slow to Bleed Fair Son