Merlin - Seizoen 5
8
Leoni Jansen geeft Merlin - Seizoen 5 een 8.

Merlin - Seizoen 5

Het vijfde en allerlaatste seizoen, ik heb er naar uitgekeken! En de grote vraag is natuurlijk: komt Arthur erachter dat Merlijn een geweldige tovenaar is, binnen de tovenaarswereld ook wel bekend onder de naam Emrys?

Tussen het vierde en het vijfde seizoen zijn drie jaren voorbij gegaan in het verhaal. Arthur is koning, Gwen is koningin en Merlijn is nog steeds de schildknaap van Arthur. Alle andere hoofdpersonen zijn er ook weer bij; Gaius (de dokter waar Merlijn bij in woont), Morgana (de slechterik en zus van Arthur), de ridders van de ronde tafel en de draak. Magie is (helaas) nog steeds niet toegestaan in Camelot.

Het recept van de afleveringen is nog steeds hetzelfde als in de eerdere seizoenen. Tijdens een moment van ontspanning voor Arthur en Merlijn; een diner in het kasteel, een potje dobbelen of een paardrij uitje, smeedt Morgana snode plannen die de rust binnen een paar minuten verstoren. Morgana maakt gebruik van zwarte magie, er wordt gevochten en in veel gevallen is Merlijns hulp met goede magie nodig. Dit alles zonder dat Arthur er weet van heeft uiteraard!

Naarmate de serie vordert wordt er steeds meer van de krachten van Merlijn gevraagd en wordt het ook moeilijker voor hem om te verbergen dat hij magie heeft. In eerdere seizoenen gebruikte vermommingen komen weer terug. Ondertussen worden de plannen van Morgana steeds duisterder, gewelddadiger en van meer persoonlijke aard. Wie op Camelot is nog te vertrouwen..?

Het vijfde seizoen is er een vol intriges. Liefde en vriendschap worden tot het uiterste getest. Dit gecombineerd met de mooie landschappen, kastelen en met zorg uitgekozen kleding maken het beeld compleet. Alsof je je echt in de Middeleeuwen waant!

Maar dat is eigenlijk onbelangrijk. Je vliegt door de dertien afleveringen heen omdat je gewoonweg wilt weten hoe het af gaat lopen! Wordt het victorie voor Camelot of toch voor Morgana? Kunnen ze de zwarte magie overwinnen en is het “en ze leefden nog lang en gelukkig”? Alles komt samen in de grote finale van de laatste twee afleveringen, en daar laat ik het bij.

De serie is prachtig gemaakt, de magie is mooi gefilmd en de muziek past bij de sfeer. Er is duidelijk voor gezorgd dat dit vijfde seizoen het mooiste seizoen is! Omdat het een serie van de BBC is ligt het tempo lager dan bij gelijksoortige Amerikaanse series, en dat is wel zo prettig. Dat geeft ruimte voor mooiere beelden en meer verhaal. Hoewel niet het slot waar ik op gehoopt had, is dit laatste seizoen een waardig einde aan een mooie serie.

Over de auter, Leoni Jansen

Leoni Jansen
Leoni is een jonge vrouw die volgens haar vrienden serieverslaafd is, zelf vindt ze dat het nog wel meevalt. Nadat ze altijd door vrienden, familie en collega's werd bevraagd over tips voor series is ze gaan schrijven voor mijnserie.nl. Leoni houdt naast serie kijken van lange en verre vakanties, het enige nadeel is dat ze dan haar series moet missen.
Bekijk profiel van Leoni Jansen