9
Wichita van Rijkom geeft "Mocro Maffia - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 5 november 2018.
8
0

Mocro Maffia - Eerste aflevering

Rauw, hard, grof, realistisch… Het zijn allemaal termen om de nieuwe Videoland serie Mocro Maffia mee te kunnen omschrijven. Amsterdam staat wereldwijd bekend als drugsstad als we voice-over Daan Schuurmans (Ik Weet Wie Je Bent) moeten geloven. Als journalist Rein de Waard voorziet hij de aflevering van de nodige uitleg en speelt hij zelf ook nog een kleine rol als onderzoeker in het geheel. Mocro Maffia gaat, zoals de naam al doet vermoeden, over de onderwereld oorlog in onze hoofdstad. Het verhaal gaat zo’n zes maanden terug in de tijd en laat zien hoe de oorlog tussen de verschillende bendes is ontstaan en hoe ver zij hierin zijn gegaan. De serie is exclusief te zien op Videoland en telt acht afleveringen.

Opvallend aan Mocro Maffia is de filmachtige manier waarop het verhaal wordt gebracht.

Wanneer er 196 kilo aan cocaïne het land in wordt gesmokkeld zijn alle ogen gericht op Romano (Mandela Wee Wee) wiens bende hiervoor verantwoordelijk is. Als een rivaliserende bende besluit een poging te doen om deze lading te stelen breekt er een grootschalige bendeoorlog los. Met de aparte bijnamen ‘De Paus’ (Achmed Akkabi, Moordvrouw) en ‘Spook van Oost’ (Romano) vormen twee mannen de spil van een criminele wereld die bloeddorstige en zeer gewelddadige afrekeningen niet schuwt. Middenin deze oorlog bevindt zich de jonge Youssef (Oussama Ahammoud), een intelligente jongen die nog op de middelbare school zit en zijn schoolleven steeds meer de rug toekeert tot grote frustratie van zijn vader. Met de hulp van YouTube en zijn mede-bendeleden krijgt hij steeds meer status op straat en levert hij beetje bij beetje zijn kansen op een normaal leven in.

Mocro Maffia
© Videoland

Opvallend aan Mocro Maffia is de filmachtige manier waarop het verhaal wordt gebracht. Met een intro die weliswaar een tikkeltje langdradig is, maar toch ook erg mooi, wordt gelijk een duidelijke sfeer neergezet. Het taalgebruik is grof en betreft vaak ook echte straattaal. Ik ben een geboren en getogen Amsterdamse en hoewel ik ondertussen alweer ruim tien jaar lang elders woon vond ik de herkenbaarheid bijzonder sterk. De beelden en manier van met elkaar omgaan zijn typisch voor het leven in onze hoofdstad, zelfs al bevind je je niet in dit wereldje. Dit is het mooie maar tegelijkertijd ook gevaarlijke aan deze serie. Want daardoor kan het ook bepaalde aspecten van de onderwereld voor sommige jongeren juist verheerlijken. Of hier ook daadwerkelijk sprake van is bij Mocro Maffia zal de tijd uitwijzen. Maar dat dit fictieve verhaal op een levensechte manier wordt verteld is één ding dat zeker is. Kleine details zoals een gesprek over het naderende gevecht van Badr en McGregor zijn van die dingetjes die hierin een goed voorbeeld zijn.

Was het soms erg heftig en plat? Zeer zeker ja, maar dat moet ook als je een verhaal als dit op een moderne manier wilt vertellen.

Naast beelden uit het bendeleven is er ook nog het verhaal van Rein die samen met zijn zieke vrouw woont. Hij is een bestseller auteur met een lange geschiedenis op het gebied van crime en bendeoorlogen. Ondanks zijn stapje terug uit deze wereld kan hij het toch niet laten het nieuws hierover te blijven volgen. Wanneer een collega journalist bij hem voor de deur staat met een samenwerkingsaanbod kan hij het dan ook niet laten hier op in te gaan. Hoewel ik een beetje last begin te krijgen van een overdosis Daan Schuurmans (hij zit wel in erg veel series de afgelopen paar jaren) moet ik bekennen dat hij ook deze rol weer erg goed speelt. Hij is echt van toegevoegde waarde en zorgt ervoor dat het verhaal goed te begrijpen is daar waar dingen iets meer uitleg nodig hebben. Niet alleen het familieleven van Rein is te zien. Ook het thuisleven van de rechterhand van Romano, een man met de bijnaam ‘Potlood’ (Nasrdin Dchar, De 12 van Oldenheim), komt even aan bod en zal nog een belangrijke rol gaan spelen gedurende de rest van de serie.

Thijs Römer (Nieuwe Buren) en Achmed Akkabi zijn de bedenkers van Mocro Maffia, hoewel het verhaal deels gebaseerd is op het gelijknamige boek. Beiden hebben duidelijk hun acteerervaringen om kunnen zetten in een krachtig verhaal en daarmee een indrukwekkende serie kunnen creëren. Ik heb de afgelopen tijd al een hoop gelezen over Mocro Maffia. De serie wordt erg goed ontvangen en lijkt daarmee nu al een groot succes. Ik kan mij eigenlijk alleen maar aansluiten bij alle lovende woorden die tot dusverre al zijn gezegd. Was het soms erg heftig en plat? Zeer zeker ja, maar dat moet ook als je een verhaal als dit op een moderne manier wilt vertellen. De eerste aflevering zit goed in elkaar en nodigt absoluut uit om verder te kijken. Wat is het dan toch fijn dat je tegenwoordig gelijk het hele seizoen kunt zien zonder wekenlang te moeten afwachten. Zo hoeven we tenminste niet in spanning te blijven en kunnen we meteen door met bingewatchen. Iets wat ik denk ik nu ook maar gelijk ga doen!

Mocro Maffia
© Videoland
Volg Mocro Maffia