Wesley Fechter geeft "Monarch: Legacy of Monsters - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 24 Mei 2024.
8
0

Monarch: Legacy of Monsters - Seizoen 1

Monarch: Legacy of Monsters is een serie die zich afspeelt in de ‘Monsterverse’. Toch draait deze serie meer om de mensen dan om de monsters. Is het desalniettemin de moeite waard?

De Monsterverse is een franchise die draait om Godzilla, King Kong en andere monsters (titans). Deze franchise bestaat (op het moment van schrijven) uit de films Godzilla, Kong: Skull Island, Godzilla: King of Monsters, Godzilla vs. Kong en Godzilla x Kong: The New Empire en de serie Skull Island.

Monarch: Legacy of Monsters
© Apple TV+

In Kong: Skull Island maakten we kennis met Bill Randa (in de film gespeeld door John Goodman, The Conners). In deze serie worden we mee teruggenomen naar de jaren ’50 van de vorige eeuw, waarin we de jonge Bill Randa (Anders Holm, Inventing Anna) samen met Keiko (Mari Yamamoto, Pachinko) onderzoek zien doen naar de titans. Ze worden daarbij vergezeld door Lee Shaw (Wyatt Russell, Marvel’s The Falcon and the Winter Soldier) die vanuit het leger de opdracht gekregen heeft om Randa en Keiko te beschermen.

Maar wat we in feite zien, is de geboorte van de organisatie Monarch, met Randa, Keiko en Shaw als initiatiefnemers en met als doel om zoveel mogelijk over deze titans te weten te komen. Het deel van de serie dat zich in de jaren ’50 afspeelt, speelt als een vlot avonturenverhaal, maar met daarin de nodige (liefdes)drama. Want waar de liefde van Shaw voor Keiko ervan af druipt, heeft Keiko alleen oog voor Randa.

De serie geeft de mogelijkheid om een stukje verdieping te bieden die in de films minder naar voren komt en maakt daar goed gebruik van.

Naast de jaren ’50 worden we ook meegenomen naar 2015, een jaar nadat Godzilla San Francisco heeft gedecimeerd. Cate Randa (Anna Sawai, Shõgun), de kleindochter van Bill, woonde ten tijde van deze ramp in San Francisco en na deze ramp is haar vader Hiroshi Randa (Takehiro Hira, Shõgun) verdwenen. In haar zoektocht naar hem ontdekt ze dat hij betrokken was bij Monarch en dat ze een halfbroer heeft, Kentaro Randa (Ren Watabe). Samen met zijn ex-vriendin May (Kiersey Clemons, Praise Petey) gaan zij op zoek naar haar vader en de rol van Monarch in het geheel.

Dit deel van de serie is meer een post-apocalyptisch drama. We zien wat de personages hebben meegemaakt door de onderlinge strijd van de titans, maar tevens hoe de wereld hier mee om gaat. Interessant om te zien en het geeft zeker de nodige diepgang ten opzichte van de films, maar in eerste instantie gebeurt er vrij weinig en ligt het tempo wat aan de lage kant. Hier komt verandering in als Cate, Kentaro en May de hulp inroepen van Lee Shaw. De 2015 versie van Shaw wordt gespeeld door Kurt Russell (Marvel's What If…?) en niet alleen is het een leuk detail dat de oude en jonge versie van Shaw gespeeld worden door vader en zoon (Kurt en Wyatt) maar daarnaast speelt Kurt Russell de rol met verve. Daar waar het verhaal in 2015 af en toe dreigt weg te zakken, voegt hij de nodige schwung toe.

Monarch: Legacy of Monsters
© Apple TV+

Over de titans heb ik tot nu toe nog vrij weinig gezegd. En dat is niet zonder reden, ze zitten namelijk maar heel mondjesmaat in deze serie. Daar waar ze naar voren komen, ziet het er prachtig en indrukwekkend uit. Maar de serie zelf draait duidelijk niet zozeer om de titans, maar meer om Monarch en de wijze waarop de wereld om gaat met het bestaan van deze titans.

Eerlijk is eerlijk, als je aan deze serie begint met de verwachting dat het een monsterfilm wordt in de vorm van een serie, dan kan ik mij voorstellen dat het tegenvalt. Zelf had ik dat minder. De serie geeft de mogelijkheid om een stukje verdieping te bieden die in de films minder naar voren komt en maakt daar goed gebruik van. Het verhaal zit goed in elkaar met de nodige verwijzingen naar de diverse films. Daarnaast heb ik enorm genoten van Kurt Russell in zijn rol van Shaw. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het tweede seizoen.
Volg Monarch: Legacy of Monsters
Beyond Logic
Beyond Logic