Nienke de Boode geeft "Mr. & Mrs. Smith - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 5 februari 2024.
4
1

Mr. & Mrs. Smith - Eerste aflevering

Mr. and Mrs. Smith is een langzaam spionageverhaal met weinig actie. En dan bedoel ik erg langzaam.

Zou jij je leven helemaal omgooien om samen met een willekeurig persoon te gaan samenwonen en te doen alsof jullie getrouwd zijn terwijl je spionagemissies uitvoert? Dat is de vraag die John en Jane Smith (Donald Glover en Maya Erskine, bekend van respectievelijk Community en PEN15) krijgen aan het begin van de eerste aflevering. Dat is, nadat wij als kijkers te zien hebben gekregen wat er met de vermoedelijk vorige Mr. en Mrs. Smith is gebeurd in de openingsscène.

Deze eerste aflevering geeft ons de context van het verhaal. De twee ontmoeten elkaar voor het eerst in hun huis, krijgen hun eerste missie en voltooien deze. In dit proces krijgen zowel zijzelf als de kijker heel weinig informatie over wat er aan de hand is. Wat is precies de organisatie die de missie geeft? Wat is het doel? Waarom zij? Dat is niet per se een probleem, maar zorgt er wel voor dat het einde van de eerste aflevering wat dat betreft wat onbevredigend is. Maar het einde geeft ook wel hoop voor de rest van het seizoen.

Mr. & Mrs. Smith
© Prime Video

Het grootste deel van de aflevering wordt niet echt aan de missie besteed, maar aan het leren kennen van de twee ‘getrouwde’ vreemden. Wellicht heet de aflevering daarom ook ‘First Date’. Terwijl ze moeten wachten tijdens hun missie (een vrouw volgen en een pakketje onderscheppen), beginnen ze langzaam wat informatie uit de ander te halen. Deze scènes zijn traag. Heel traag. Wat ook niet helpt is dat de chemie tussen hen (nog?) niet zo goed is, en dat een deel van het acteerwerk wat houterig aanvoelt. Niettemin is de serie veelbelovend.

De aflevering eindigt met een ‘wat gaat komen’, waarin scènes worden getoond waarin de chemie verbeterd lijkt te zijn (of misschien hebben de makers wat scenes slim uitgekozen). Het lijkt erop dat de rest van de serie vooral gaat draaien om hoe hun liefde voor elkaar groeit tijdens de missies. Ik vind het niet erg om eens een iets minder actiegerichte spionageserie te kijken, maar ik hoop wel echt dat ze in de komende afleveringen dit lange gespreksprobleem weten op te lossen, want vooral het middengedeelte van de aflevering duurde gewoon te lang. Op bepaald moment kan één van de personages alleen maar sms’en en niet praten. Is dat nu handig? Dat duurt gewoon te lang.

Ik ga waarschijnlijk de rest van het seizoen bekijken, gewoon om te zien waar het heen gaat en het einde van de eerste aflevering wekte ineens enige belofte op. Maar waarschijnlijk zal het wel even duren. Het trage tempo van de afleveringen nodigt niet echt uit tot binge-watchen.
Volg Mr. & Mrs. Smith
A Breakup
A Breakup