9
Emile Goessens geeft "Mr. Robot - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Emile Goessens op 22 juli 2016.
7
0

Mr. Robot - Seizoen 1

Hacken. Dat is het thema rondom de serie Mr. Robot. Sam Esmail (Comet, Mockingbird) is zowel de schrijver als de regisseur van deze serie. Mr. Robot valt onder de hoede van USA Network, dat onder andere ook verantwoordelijk is voor de hitserie Suits. Hacken lijkt een gewaagde stap van USA Network. Voornamelijk omdat er in andere series (zoals een CSI of NCIS) een aantal toetsaanslagen worden gepleegd, om tegelijkertijd wat rond te strooien met wat termen. En je zult het zien, de ‘hack’ is geslaagd. Dit is erg onrealistisch. Verder is hacken niet bepaald een spannend onderwerp voor de neutrale kijker, want het enige wat je ziet is een wirwar aan commando’s. Bij Mr. Robot weten ze er een andere draai aan te geven.

Mr. Robot vertelt het verhaal van de jonge programmeur en hacker Elliot Alderson (Rami Malek, The Pacific). Overdag werkt Elliot bij het beveiligingsbedrijf Allsafe. De grootste cliënt van Allsafe is de multinational E Corp. Elliot maakt hier zelf Evil Corp van, want hij is absoluut geen fan van het bedrijf. Dat komt omdat hij het bedrijf verantwoordelijk houdt voor de dood van zijn vader, die daar vroeger heeft gewerkt. Daarnaast is hij ervan overtuigd dat bedrijven als E(vil) Corp de wereld bedreigen. ’s Nachts is hij een soort superheld (zonder de outfits en wapens, maar gewoon met een hoodie) door mensen te hacken en aan te pakken. Zoals bijvoorbeeld pedofielen en vreemdgangers. Elliot heeft last van een sociale angststoornis en een klinische depressie. Misschien cliché, want dit zien we al vaak genoeg in tv series en films maar ondanks dat erg goed weergegeven door Rami Malek. Vanaf het begin van de eerste aflevering is dit meteen merkbaar, als de monotone en wat ongemakkelijke voice-over begint met de volgende zinnen:

What I'm about to tell you is top secret. A conspiracy bigger than all of us. There's a powerful group of people out there that are secretly running the world. I'm talking about the guys no one knows about, the ones that are invisible. The top 1% of the top 1%, the guys that play God without permission. And now I think they're following me.

Dit zet meteen de toon voor de eerste aflevering, die overigens geregisseerd is door Niels Arden Oplev (Män som hatar kvinnor). Voice-overs zoals deze komen terug in de hele serie, je moet ervan houden natuurlijk. Voice-overs vind ik nooit storend, soms zelfs tof! Grappig is dat de eerste aflevering ruim een maand voor de uitzenddatum al beschikbaar was op het internet. Toeval? ;-) Het onderwerp hacken (en privacy) is natuurlijk erg actueel. Enkele voorbeelden hiervan zijn de bekende Sony hack in 2004, iPhone hacks (door de FBI), Edward Snowden en nog véél meer. Dit maakt de serie alleen maar interessanter om te volgen.

Terwijl Elliot ’s nachts bezig is een nieuw ‘doelwit’ te onderzoeken wordt hij gebeld door collega Angela (Portia Doubleday, Her, Carrie), een jeugdvriendin die ervoor heeft gezorgd dat hij de baan bij Allsafe heeft gekregen. Een DDos aanval heeft plaatsgevonden op één van de servers van E(vil) Corp. Nadat Elliot de (zware) DDos aanval heeft gestopt, onderzoekt hij of de hackers iets hebben achtergelaten. Een teken, want hackers houden van aandacht. Hij vindt al snel iets over fsociety, een nieuwe hackersgroep waar hij nog nooit eerder iets van heeft gehoord. Al snel komt hij in aanraking met het brein achter fsociety. Niemand minder dan Mr. Robot (Christian Slater, Nymphomaniac) introduceert hem tot fsociety en al snel moet Elliot een keuze maken. Zal hij zich bij deze hackersgroep voegen om écht een verschil te maken in de wereld?

Mr. Robot is een donkere psychologische thriller en laat je niet alleen de hackerswereld vanuit een (volgens mij) vrij realistisch oogpunt zien, maar laat je ook op het puntje van je stoel zitten. Ik ben verslaafd vanaf de eerste aflevering. Niet alleen vanwege het enorme sterke acteerwerk van Rami Malek – die ik al goed vond spelen in The Pacific – maar ook vanwege de goede verhaallijn en spanning. Helaas ben ik niet zo te spreken over Christian Slater en de toename op de focus van Elliot’s psychische aandoening, maar toch is dit absoluut een van de betere series die ik de afgelopen tijd gezien heb. Het tweede seizoen is inmiddels van start gegaan en ik ben benieuwd of ze het hoge niveau vast kunnen houden.
Volg Mr. Robot
Hello, Elliot
Hello, Elliot