8
Peter Rotthier geeft "Mrs. Fletcher - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 19 januari 2020.
4
0

Mrs. Fletcher - Seizoen 1

“Waarom deze serie de titel Mrs. Fletcher kreeg, is mij voorlopig een raadsel. Het grootste deel van deze pilot draait rond haar zoon die naar het college vertrekt. Op het eerste gezicht lijkt het een aardige jongeman te zijn maar dat is maar schijn. Hij blijkt een echt etterbakje te zijn, dat eenmaal als hij weg is van huis, zich ontpopt tot een smeerlapje eerste klas.”

[image-134642]

Met deze alinea omschreef ik mijn algemene eerste indruk van deze nieuwe HBO-serie. En ja, het zoontje komt af en toe nog wel eens in beeld en blijkt nog altijd vuile streken uit te halen. Toch wordt de focus vanaf aflevering twee op zijn moeder gelegd. Mrs. Fletcher, alleen achtergebleven, ontpopt zich tot een seksueel gefrustreerde vrouw die haar laptop steeds bij de hand heeft om naar porno te kijken. Het wordt de kijker al vlug duidelijk dat ze vooral interesse heeft in lesbische filmpjes en dat ze ook niet vies is van het iets extremere werk.

Tussendoor heeft ze natuurlijk ook nog haar werk en toch ook een sociaal leven. De makers maken hiervan gebruik om een transgender in het verhaal te schrijven waardoor ze ook op maatschappelijk gebied de serie kunnen verantwoorden. Fletcher heeft in ieder geval een vrij druk leven en voor de eenzame momenten heeft ze haar laptop.

Na de pilot ontpopt Mrs. Fletcher zich dan ook tot een serie die zowel onder de categorie drama als onder de humoristische noot kan geplaatst worden. Enerzijds is er het ietwat triestige leven van het hoofdpersonage nadat haar zoon naar het college gaat. Anderzijds is er dan toch haar, zij het beperkte, vriendenkring, die wat leven in de brouwerij brengt. Ook de diverse zijlijnen die opgezocht worden, tillen deze serie toch naar een hoger niveau.

Mrs. Fletcher
© HBO

Kathryn Marie Hahn (Transparent) geeft gaandeweg heel wat kleur aan het personage Eve Fletcher. De serie Mrs. Fletcher is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Perrotta (The Leftovers), die ook het scenario voor de zeven afleveringen maakte. Perrotta heeft dan ook al heel wat ervaring opgebouwd in het tv-wereldje en dat merk je ook aan de uitwerking van het verhaal van Eve.

Benieuwd of HBO en Perrotta een vervolg zien zitten, want het einde van het eerste seizoen mocht je dan al van mijlenver zien aankomen, toch ben ik benieuwd hoe de relatie van Eve Fletcher en haar zoon zich verder gaat ontwikkelen na de ontdekking van zoonlief bij zijn thuiskomst aan het eind van het eerste school semester.
Volg Mrs. Fletcher
Welcome Back
Welcome Back