Pascal Jans geeft "Ms. Marvel - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Pascal Jans op 16 september 2022.
6
0

Ms. Marvel - Seizoen 1

Het Marvel universum is wederom uitgebreid met een nieuwe superheld. Deze keer is het de beurt aan de tiener Ms. Marvel.

In Ms. Marvel volgen we de zestienjarige Kamala Khan (Iman Vellani), een Amerikaanse moslimtiener uit Jersey City. Kamala, een fervent gamer en fanatiek schrijver van fanfictie, is een enorme fan van superhelden en heeft veel verbeeldingskracht, vooral als het gaat om Captain Marvel (Brie Larson, Community). Ze heeft het gevoel dat ze er op school, en soms ook thuis, niet bij hoort. Dit begint te veranderen als ze zelf superkrachten krijgt, net als de helden naar wie ze altijd heeft opgekeken. Ze moet leren met haar krachten om te gaan en uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot.

Marvel heeft in de loop der jaren een soort van standaardformule ontwikkeld over hoe je een nieuwe superheld dient te introduceren aan het publiek. Ook in deze serie wordt hier niet van afgeweken en dat zorgt er voor dat het geheel niet vernieuwend aanvoelt. Er bekruipt je het gevoel dat je de manier van het verhaal vertellen al vele malen vaker hebt aanschouwd, zeker als je reeds bekend bent met andere films of series van Marvel. Kamala haar krachten komen voor het eerst tot uiting als ze een armband krijgt en deze om doet. Vervolgens vinden er gebeurtenissen plaats waarbij haar krachten goed van pas kunnen komen, maar ze deze niet altijd helemaal onder controle heeft. Uiteraard gaat ze allerlei oefeningen doen om haar krachten beter te leren beheersen. Dit alles ondergaat ze met één van haar beste vrienden; Bruno (Matt Lintz, The Walking Dead).

Je krijgt niet iets te zien wat je nooit eerder hebt gezien en haar krachten worden niet ten volle benut.

Kamala moet vooral in actie komen tegen de Clandestines, een groep mensen die uit een andere dimensie komen en Kamala’s krachten nodig hebben om terug te kunnen keren naar hun eigen Noor dimensie. Daarnaast heeft ze te maken met een groep Damage Control agenten, een overheidseenheid die individuen opspoort die superkrachten hebben en deze wil laten opsluiten. Tijdens deze actiescènes wordt het voor mijn gevoel nooit echt spannend. Je krijgt niet iets te zien wat je nooit eerder hebt gezien en haar krachten worden niet ten volle benut. Je zou met haar krachten verwoestende dingen kunnen doen, maar het blijft vrij basic. Dit past misschien bij de jeugdigheid, maar een robuustere aanpak had meer impact gehad.

Tegenwoordig is Marvel erg veel bezig om steeds meer inclusiever te zijn en de woke-beweging te plezieren. Hoewel ik er niets op tegen heb om acteurs van verschillende nationaliteiten te zien schitteren op het scherm, ben ik nog altijd van mening dat het om de kwaliteit gaat van de desbetreffende acteurs. Als je kwaliteit levert dan heb je gewoon recht op de rol ongeacht wie of wat je bent, maar het hoeft wat mij betreft niet een doel op zich te zijn om per se inclusief te zijn. Bij Ms. Marvel heb je af en toe het idee dat je een serie die je op ontdekkingsreis neemt door de Pakistaanse cultuur kijkt, in plaats van dat je de evolutie van een tienermeisje naar een superheld bekijkt. Je mag van mij best op een subtiele wijze Pakistaanse invloeden presenteren, maar nu ligt het er iets te dik bovenop naar mijn idee. Iman Vellani komt overigens uitstekend over als Kamala en uiteindelijk Ms. Marvel. Ze weet het karakter op een aandoenlijke manier neer te zetten en haar timing voor humor is niets mis mee. De overige castleden maken op mij wat minder indruk en dat is wat ik bedoel met kwaliteit leveren in een serie. De familieleden van Kamala komen op mij wat onwennig over en de slechteriken maken je ook niet bepaald bang.

Ms. Marvel
© Disney+

Misschien moet ik tot de conclusie komen dat ik inmiddels iets te oud begin te worden voor het kijken naar een tienersuperheld. Desondanks heb ik het idee dat er meer uit te halen viel. Ms. Marvel is best geinig om naar te kijken, maar het laat geen verpletterende indruk achter. Als je bij wil blijven in het Marvel universum dan ben je haast wel genoodzaakt om deze serie te aanschouwen. Een kleine tip is om te blijven kijken na het einde van de laatste aflevering. Er is namelijk een after-credit scène te zien die mogelijk interessant is voor de Marvel fans onder ons. Er is op dit moment niets bekend over een mogelijk tweede seizoen voor Ms. Marvel en dat is wat mij betreft ook niet nodig. Er is al wel bekend gemaakt dat ze terug zal keren in de film The Marvels, de vervolgfilm van Captain Marvel.
Volg Ms. Marvel
No Normal
No Normal