4
Bo Verhoef geeft "Mulaney - Eerste aflevering " een 4.
Geschreven door Bo Verhoef op 20 november 2014.
0
0

Mulaney - Eerste aflevering

Ik heb vrij weinig met komedieseries. De enige komedie die ik volg is Modern Family en hier en daar kijk ik wat afleveringen van New Girl, als ik zin heb in simpel, maar leuk vermaak. Komedieseries zijn dus niet echt mijn ding. Toch wil ik elke keer wel weer nieuwe series uitproberen en zo probeerde ik met een frisse blik een nieuwe serie uit; Mulaney. Mulaney is een nieuwe serie van de Amerikaanse televisiezender Fox. Ik had geen idee waar de serie over ging en had er nog niets over gelezen, maar misschien had ik dat wel moeten doen. De serie begon namelijk al met een stand-up comedy sketch, op een soort zelfde manier als altijd bij Seinfeld werd gedaan. Ik ben al geen groot fan van stand-up comedy, behalve als het écht grappig is, maar stand-up comedy binnen televisieseries vind ik al helemaal geen succes. Op dat moment heb ik de aflevering stilgezet en ben ik gaan lezen over deze nieuwe serie van Fox.

Ik kwam erachter dat Mulaney niet zomaar een nieuwe serie was in Amerika. De serie is namelijk een multi-camera semi-autobiografische serie. De hoofdpersoon in Mulaney is John Mulaney, een erg bekende Amerikaanse stand-up komediant en schrijver voor een ander populair Amerikaans televisieprogramma, Saturday Night Live. In de serie speelt Mulaney zichzelf, maar wel meer een gefictionaliseerde versie van hemzelf. Hij woont in een appartement in New York samen met zijn huisgenoten Jane (Nasim Pedrad, bekend van ER) en Motif (Seaton Smith). Jane is een personal trainer en haat eigenlijk alles in het leven en Motif is net als Mulaney ook een komediant. Mulaney krijgt daarnaast vaak advies van zijn buurman Oscar (Elliott Gould, Friends). In de pilot gaat het om Mulaney die naar een sollicitatie gaat om de nieuwe schrijver van Lou Cannon (Martin Short) te worden.

De pilot is eigenlijk een normale pilot. De hoofdkarakter wordt geïntroduceerd, de kijker maakt tevens kennis met alle andere karakters in de serie en eigenlijk gebeurt er verder helemaal niks. Behalve het gedeelte waar Mulaney de baan bij Lou Cannon krijgt. De serie doet me eigenlijk vrij veel denken aan Seinfeld, maar oude series blijven altijd beter en grappiger en ik vind dit nou niet echt een goede opvolger. Het feit dat Mulaney niet een echte acteur is, is te merken. De grappen zijn van zichzelf, maar de rest van het acteerwerk, ook die van de andere karakters, is eigenlijk vreselijk. Je kan merken dat Mulaney zich heeft verdiept in sitcoms als The Cosby Show, Friends en Seinfeld, maar de gezegde beter goed gejat dan slecht bedacht komt hier niet tot zijn recht. Ik vind het namelijk zowel slecht gejat als slecht bedacht.

Als je van de Amerikaanse sitcoms houdt en je bent niet bang voor wat stand-up comedy en slecht acteerwerk, kan je de serie best een kansje geven. Ik ben natuurlijk al wat bevooroordeeld, maar een goede sitcom kan ik wel herkennen als ik er eentje zie. Mulaney is echter niet zo’n succes naar mijn idee, maar het kan natuurlijk altijd beter worden naar mate de serie langer loopt. Voor Amerika en misschien vooral voor John Mulaney hoop ik daar maar op. Bij mij gaat de serie echter in het rijtje van “niet meer volgen”- series en daar blijft hij ook voor de rest van mijn serietijdperk.
Volg Mulaney
Life is a Series of Different Apartments
01x13