Sam Blaauboer geeft "My Hero Academia - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Sam Blaauboer op 22 augustus 2023.
3
0

My Hero Academia - Seizoen 4

My Hero Academia is een Japanese anime gemaakt door animatiestudio Bones en gebaseerd op de gelijknamige manga van Kohei Horikoshi.

De recensie van seizoen vier van de immens populaire anime My Hero Academia is hier! De anime, gebaseerd op de gelijknamige mangareeks van Kōhei Horikoshi, zit dit seizoen weer boordevol geweldige verhaallijnen. Van de Shie Hassaikai Arc tot de Pro Hero Arc, allemaal samengevat in 24 afleveringen.

PLUS ULTRA PROMINENCE BURN!

Seizoen vier vervolgt de Shie Hassaikai Arc die begon in seizoen drie. In deze arc volgen we de leerlingen van klas 1-A terwijl ze meer leren over de Hero Work-Studies. Tijdens deze stage (om het zo maar te noemen) worden ze begeleid door echte helden en doen ze werkelijke ervaring op in het werkveld. Tijdens zijn stage neemt Izuku Midoriya (Daiki Yamashita, Psycho-Pass) het samen met de ‘Grote 3’ van U.A. op tegen de Yakuza-groep, de Shie Hassaikai. De helden moeten hen ervan weerhouden een Quirk-vernietigend medicijn te maken.

Ook zien we in seizoen vier de Remedial Course Arc, de U.A. School Festival Arc en kort de Pro Hero Arc. Hierin volgen we onder andere Katsuki Bakugo (Nobuhiko Okamoto, Blue Exorcist) en Shoto Todoroki (Yuki Kaji, Attack on Titan) terwijl ze een speciale ‘Hero License course’ volgen om toch hun Hero License te behalen. Verder zien we hoe U.A. een festival organiseert dat wordt bedreigd door twee slechteriken, en hoe het begin van de Pro Hero Arc onthuld wordt, waarin de nieuwe ‘Hero ranking’ bekend wordt gemaakt, met alle gevolgen van dien. Al met al een seizoen vol leuke, maar ook belangrijke verhaallijnen.

My Hero Academia
© MBS

Seizoen vier bouwt voort op wat in seizoen drie is neergezet. Vooral de eerste helft toont snelle vooruitgang en epische momenten die later worden ingewisseld voor een rustiger tempo. Dit maakte het seizoen zowel vermakelijk als impactvol. We zien hoe de wereld omgaat met het pensioen van All Might (Kenta Miyake, One Piece) en welke slechte groepen uit de schaduw treden.

Overhaul laat zien waarom hij gezien moet worden als een ‘super villain’ door zijn eigenaardige en verontrustende daden.

Dit is tot nu toe het meest duistere seizoen, niet gek gezien het deel uitmaakt van de ‘Rise of Villains’-saga. De antagonist van de eerste helft van het seizoen, Overhaul (Kenjiro Tsuda, Attack on Titan), laat zien waarom hij gezien moet worden als een ‘super villain’ door zijn eigenaardige en verontrustende daden. Zijn handlangers zijn al niet veel beter. Het is dan ook begrijpelijk dat een leger aan superhelden nodig is om een einde te maken aan deze groepering. Maar helaas blijft het motto ‘you win some, you lose some’ van toepassing, en dat zien we ook in dit seizoen.

Na de epische gevechten en de meest gewelddadige confrontaties die we in de eerste helft van het seizoen zien, wordt het verhaal wat rustiger. Het tempo vertraagt en het verhaal wordt wat lichter en emotioneler. Het verhaal wordt op een mooie, zij het soms wat onduidelijke manier voortgezet. Er zitten enkele ontroerende momenten tussen die dankzij de stijlvolle animatie, prachtige soundtrack en het goede acteerwerk extra kracht krijgen. Maar daar eindigt het niet.

My Hero Academia
© MBS

Seizoen vier sluit af met de Pro Hero Arc, waar een epische scène te zien is die het hele seizoen de moeite waard maakt. Aflevering 88 combineert in twee minuten prachtige animatie, een passende soundtrack en uitstekend stem acteren, vergelijkbaar met aflevering 49. Studio Bones verdient lof voor het creëren van deze onderscheidende, spectaculaire momenten die deze anime boven de rest doen uitstijgen.

Al met al is seizoen vier een goed uitgevoerd vervolg op seizoen drie. De epische momenten van de eerste helft, gecombineerd met de rustigere en soms emotionele momenten van de tweede helft, maken dit uiteindelijk tot een mooi seizoen. Het verschil in tempo was even wennen, maar was zeker de moeite waard. Ik ben erg benieuwd of seizoen vijf deze trend kan voortzetten. We zullen het zien.
Volg My Hero Academia
Extras
Extras