Sam Blaauboer geeft "My Hero Academia - seizoen 3" een 9.
Geschreven door Sam Blaauboer op 1 november 2023.
4
0

My Hero Academia - seizoen 3

My Hero Academia is een Japanese anime gemaakt door animatiestudio Bones en gebaseerd op de gelijknamige manga van Kohei Horikoshi.

Het derde seizoen van My Hero Academia, een anime gebaseerd op de immens populaire manga van Kohei Horikoshi, brengt ons weer vier nieuwe verhaallijnen. De epische anime gemaakt door Studio Bones staat dit seizoen in het teken van de Forest Training Camp Arc, de Hideout Raid Arc, de Provisional Hero License Exam Arc en de Shie Hassaikai Arc.

“Next, it’s your turn.”

Zoals in voorgaande seizoenen volgen we opnieuw Izuku Midoriya (Daiki Yamashita, Psycho-Pass) en Klas 1-A. Gedurende het eerste semester reizen Klas 1-A en Klas 1-B naar een trainingskamp diep in de bergen onder toezicht van de Wild, Wild Pussycats en hun docenten. Echter, donkere krachten loeren in de duisternis. Tijdens een ogenschijnlijk leuke activiteit worden de klassen aangevallen door de League of Villains, wat leidt tot een gevecht om te overleven. Katsuki Bakugo (Nobuhiko Okamoto, Blue Exorcist) wordt gevangengenomen en zowel de studenten als docenten worstelen met hun tekortkomingen. Niet al te veel tijd later, beramen de Pro Heroes zijn redding. Maar sommige studenten besluiten om Katsuki zelf te redden, met alle gevolgen van dien. Tegelijkertijd treedt het hoofd van de League of Villains in het licht, en het eerste deel van het seizoen wordt op spectaculaire wijze afgesloten.

Na hun overgang naar U.A. bereiden de studenten van Klas 1-A zich voor op het Provisional Hero License-examen, een uitdagend examen dat studenten in staat stelt Provisional Hero-licenties te behalen, waardoor ze officiële heldendaden mogen verrichten. Tegelijkertijd leren de studenten over de Hero Work-Studies, waarin ze meer gaan leren over het werk van een held. Maar vanuit de onderwereld staat al snel een nieuwe vijand op met als doel de productie van een Quirk-Vernietigende Drug.

My Hero Academia
© MBS

Laat ik beginnen met te zeggen dat ook dit seizoen de kwaliteit weer nagenoeg perfect was. Sterker nog het doet me veelal denken aan de 'Big Three' van Shōnen-series: One Piece, Naruto en Bleach. De continue personageontwikkeling, wereldopbouw en het intrigerende mysterie, punten die de Big Three juist zo groot maakte, schitteren allemal in dit seizoen. In seizoen drie zien we dan ook enkele van de meest intense en emotionele momenten van de serie dusver. De confrontatie tussen de helden en de League of Villains in de Forest Training Camp Arc, maar vergeet ook niet de onthulling van het verleden van All Might (Kenta Miyake, One Piece), wat veel duidelijk maakt.

Seizoen drie slaagde erin de kijker op een prachtige manier te verbazen met cruciale onthullingen en plotwendingen.

Deze intense en emotionele momenten kwamen natuurlijk weer tot leven dankzij het vakmanschap van Studio Bones. Bovendien leverden de stemacteurs ook dit seizoen weer voortreffelijk werk. Hun consistentie en emotionele expressies waren indrukwekkend en krachtig. De cast droeg op indrukwekkende wijze bij aan de emotionele impact van de serie. Zo speelde ze ook een belangrijke rol in het overbrengen van de verschillende personages. Zeker rondom aflevering #61 was dit heel goed te zien.

Seizoen drie slaagde erin de kijker op een prachtige manier te verbazen met cruciale onthullingen en plotwendingen. Deze momenten hebben de wereld van het verhaal uitgebreid en diepte toegevoegd aan de verschillende verhaallijnen. Wat betreft die verhaallijnen, naast dat ze meer diepte hebben gekregen en zijn uitgebreid, hebben ze ook de wereld van MHO wederom op zijn kop gezet. Neem bijvoorbeeld de Hideout Raid Arc, een adrenalinepompende verhaallijn met adembenemende actiescènes. Zeker afleveringen #48 en #49 doen je op het puntje van je stoel zitten.

My Hero Academia
© MBS

Maar ook dit seizoen heeft enkele delen die minder snel aanvoelen in vergelijking met de actievolle hoogtepunten. Ik ben wel van mening dat dit juist zorgt voor een mooie balans. De rustige delen zorgen er juist voor dat de kijker meer te weten komt over de wereld en de personages. Maar ook zorgen deze momenten voor diepgang en krijgen we te zien wat het betekent om een held te zijn. Daarnaast komen we in deze rustige momenten ook meer te weten over de mysterieuze en overkoepelende villian, All for One (Akio Otsuka, Samurai Champloo), en zijn praktijken. Helaas heb je ook enkele 'filler' afleveringen, maar daar kan je vrij weinig aan doen. Gelukkig kan je deze ook overslaan als je aan het binchen bent.

Ik kan niet meer zeggen dan dat seizoen drie gewoon een heel goed seizoen was. Epische gevechten, belangrijke ontwikkelingen en maximale kwaliteit. Kortom, zeker de moeite waard! Oh, had ik trouwens de epische gevechten al genoemd?
Volg My Hero Academia
Together With Shoji
Together With Shoji