Sam Blaauboer geeft "My Hero Academia - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 15 december 2023.
4
0

My Hero Academia - Seizoen 1

My Hero Academia is een Japanese anime gemaakt door animatiestudio Bones en gebaseerd op de gelijknamige manga van Kohei Horikoshi.

My Hero Academia, een anime gebaseerd op de succesvolle manga van Kohei Horikoshi, brengt nieuw leven in het Shōnen genre. De studio achter Fullmetal Alchemist: Brotherhood laat ook met deze anime zien dat ze naadloos bronmateriaal kunnen omtoveren naar een interessante anime. In het eerste seizoen van My Hero Academia zien we onder andere de Entrance Exam Arc, de Quirk Apprehension Test Arc, de Battle Trial Arc en de U.S.J. Arc.

You can become a hero!

Maak kennis met Izuku Midoriya (Daiki Yamashita, Psycho-Pass), de veertienjarige protagonist van My Hero Academia. Hij leeft in een wereld vol met mensen met superkrachten, maar in tegenstelling tot zo’n 80% van de wereld is Midoriya 'Quirkless', wat wil zeggen dat hij geen superkrachten bezit. Niettemin koestert hij één enkele droom: de wens om een held te worden. Helaas blijft deze droom ver buiten zijn bereik vanwege zijn gebrek aan bovennatuurlijke krachten. Ondanks zijn timide en gereserveerde persoonlijkheid, weet Midoriya toch de aandacht te trekken van de legendarische held, All Might (Kenta Miyake, One Piece). De nummer één held kiest Midoriya uit om zijn Quirk te erven, maar voordat dat kan gebeuren, moet Midoriya zijn lichaam trainen om de kracht op de juiste manier te kunnen beheersen. Hij heeft als doel om deze kracht te gebruiken om te slagen voor het toelatingsexamen van de UA High School.

Het trainen gaat niet van een leien dakje, maar uiteindelijk lukt het Midoriya om deel te nemen aan het toelatingsexamen. Hier maakt hij kennis met toekomstige klasgenoten, waaronder Ochaco Uraraka (Ayane Sakura, Psycho-Pass), en Tenya Ida (Kaito Ishikawa, Assassination Classroom). Na een explosieve prestatie op het toelatingsexamen wordt Midoriya met open armen ontvangen op de UA High School. Maar helaas krijgen de toekomstige helden al snel te maken met hun vijanden. Het eerste seizoen sluit af met de U.S.J. Arc, waarin we getuige zijn van een heuse aanval op de UA High School door de 'League of Villains', een samenraapsel van criminelen en slechteriken. De aanval maakt diepe indruk op de jonge helden, maar desalniettemin weten de studenten zich goed staande te houden en doen ze hun eerste waardevolle ervaringen op in de wereld van de 'Pro Heroes'.

My Hero Academia
© MBS

My Hero Academia weet de juiste balans te vinden tussen komedie en emotionele diepgang. Het is zowel inspirerend als grappig, en het seizoen voelt echt aan als een ware introductie.

My Hero Academia begint met een kort eerste seizoen. Eigenlijk een gebruikelijk kenmerk van veel eerste seizoenen in de wereld van anime. Net als andere eerste seizoenen biedt dit seizoen een goed voorproefje van wat komen gaat, en ondanks de beperkte afleveringen slaagt dit seizoen er toch in om de kijker aan te spreken met intrigerende personages en een boeiende verhaallijn. En als we het hebben over de verhaallijn van My Hero Academia, die weet de juiste balans te vinden tussen komedie en emotionele diepgang. Het is zowel inspirerend als grappig, en het seizoen voelt echt aan als een ware introductie. Bovendien worden er subtiel mysterieuze elementen toegevoegd die je nieuwsgierigheid wekken en je toch aansporen om verder te kijken (en dertien afleveringen kijk je zo weg).

De animatiekwaliteit van Studio Bones is onmiskenbaar hoog. Vooral de vechtscènes zijn een visueel spektakel. De vloeiende bewegingen en de aandacht voor detail tillen de actie naar een hoger niveau, waardoor elke confrontatie een lust voor het oog is. Het stemwerk is daarnaast precies wat je zou verwachten van een Japanse anime. De stemacteurs brengen de personages tot leven en weten hun emoties goed over te brengen. Er is simpelweg niets op aan te merken, wat bijdraagt aan de algehele kwaliteit van het eerste seizoen. Ook sluit de soundtrack van My Hero Academia naadloos aan bij het verhaal. De soundtrack versterkt de emoties en de spanning in de juiste scènes, wat de serie des te beter maakt.

My Hero Academia
© MBS

Maar ook de personages zijn goed uitgewerkt en herkenbaar. Ze hebben elk hun eigen unieke persoonlijkheden die tiptop overeenkomen met hun unieke Quirks. Zo is er bijvoorbeeld een personage die lijkt op een kikker, doet als een kikker en draagt de naam van een kikker, dus is zij ook een kikker. Alle personages dragen ook bij aan de algehele dynamiek van het verhaal, iets dat ik niet heel vaak zie in anime. Dit maakt het gemakkelijk om je met hen te identificeren en zorgt voor een betrokkenheid bij hun ontwikkeling gedurende het seizoen.

Seizoen een van My Hero Academia is kort gezegd een ideale introductie tot de wereld van Quirks, superhelden en slechteriken. Met een inspirerend en grappig verhaal weet My Hero Academia zich te mengen met series als Bleach of Hunter x Hunter. Unieke personages weten het verhaal op een goede manier te versterken, zonder de overhand te nemen. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat het eerste seizoen van My Hero Academia is zeker de moeite waard.
Volg My Hero Academia
Extras
Extras