Sam Blaauboer geeft "My Hero Academia - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Sam Blaauboer op 17 december 2023.
4
0

My Hero Academia - Seizoen 2

My Hero Academia is een Japanese anime gemaakt door animatiestudio Bones en gebaseerd op de gelijknamige manga van Kohei Horikoshi.

Het tweede seizoen van My Hero Academia, een anime gebaseerd op de succesvolle manga van Kohei Horikoshi, laat zien dat het Shōnen genre nergens heen gaat. Na een succesvol eerste seizoen die door vele werd geprezen, kwam een tweede seizoen dan ook niet als een verrassing. Gelukkig maar, want ook ik had erg genoten van het eerste seizoen. Maar bevalt seizoen twee net zo erg? We gaan het zien.

Hero is a title given only to those who have accomplished great deeds!

In het tweede seizoen van My Hero Academia ondervinden de studenten de impact van de eerdere aanval op U.A. High School, maar lijken hier niet sterk onder te lijden. De aankondiging van het jaarlijkse U.A. Sports Festival zorgt voor namelijk voor de enige opwinding, aangezien dit toernooi studenten de kans biedt indruk te maken op 'Pro Heroes'. Nieuwe, excentrieke personages worden geïntroduceerd, terwijl bekende personages Shoto Todoroki (Yūki Kaji, Attack on Titan), Ochaco Uraraka (Ayane Sakura, Psycho-Pass) en Tenya Ida (Kaito Ishikawa, One-Punch Man) verder worden belicht. Ook zien we hoe Izuku Midoriya (Daiki Yamashita, Psycho-Pass) zich staande weet te houden tussen alle ambitieuze studenten en hoe hij omgaat met de mysterieuze aspecten van zijn nieuwe Quirk. Natuurlijk gaan alle studenten voor goud, en staat er een intense strijd voor de boeg. Toch kan er maar één winnaar zijn.

Na de intense U.A. Sports Fesitval Arc gaat het seizoen verder met de Vs. Hero Killer Arc. Aangezien het sportevenement zo’n succes was voor enkele studenten van Klas 1-A worden deze studenten gescout door Pro Heroes die hen tijdelijke stages aanbieden. Onder deze studenten valt Midoriya, die wordt opgeroepen om te trainen met de voormalige mentor van All Might (Kenta Miyake, One Piece), Gran Torino (Kenichi Ogata, Pokémon). Ondertussen begint het kwaad zich rond te bewegen in Hosu City, terwijl de mysterieuze Hero Killer: Stain (Gou Inoue, Jujutsu Kaisen) steeds populairder begint te worden. Uiteindelijk leidt dit tot een tweede confrontatie met de League of Villains en drie jonge helden. Seizoen twee eindigt vervolgens kort daarna met de Final Exam Arc. De studenten moeten het, in een redelijk verrassende wending, opnemen tegen hun leraren. In een episch examen moeten Midoriya en Bakugo (Nobuhiko Okamoto, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba) hun meningsverschillen opzij zetten om het succesvol op te nemen tegen hun idool All Might.

My Hero Academia
© MBS

Motivaties en de achtergronden van verschillende personages werden duidelijk gemaakt door intense scènes die voor nog meer diepgang aan het verhaal zorgden

Nadat ik het eerste seizoen van My Hero Academia had gezien vond ik het moeilijk om me voor te stellen hoe het nog beter kon. Het was een ideale introductie tot de wereld van Quirks, superhelden en de slechteriken. Maar blijkbaar kan het toch beter. Dit seizoen werd daar namelijk nog een schepje bovenop gedaan. De wereld werd verder uitgebreid met meer Pro Heroes en bijpassende Quirks. We zagen hoe verschillende personages, zoals Todoroki, Uraraka en Ida, verder werden uitgewerkt. Motivaties en hun achtergrond werden duidelijk gemaakt door intense scenes die zorgde voor nog meer diepgang in hun verhaal. Maar we zien ook hoe All Might langzaam groeit in zijn rol als mentor voor Midoriya terwijl hij zijn beperkingen accepteert. Allemaal elementen die de wereld en de personages nog meer leven geven.

Dit alles wordt gepresenteerd in een verhaal dat een goede balans weet te vinden tussen personage-gedreven momenten en intense actiescènes. Met name tijdens de U.A. Sports Fesitval Arc is dit zeker te zien. Nu zijn er enkele filler afleveringen (denk aan aflevering 32 of 33) die niet helemaal passen binnen het seizoen. Deze afleveringen geven wat backstory, maar zijn niet echt relevant voor het overkoepelende verhaal. Dit zorgt ervoor dat het verhaal af en toe traag of minder essentieel aanvoelde. Ondanks dit, is het tempo over het algemeen echt prima. De balans tussen de verschillende soorten scenes draagt dan ook zeker bij aan het succes (en voornamelijk plezier) van het seizoen.

My Hero Academia
© MBS

Verder is ook de animatie weer een genot om naar te kijken, alleen al tijdens het U.A. Sports Fesitval viel mijn mond verschillende keren open van verbazing. De goed geanimeerde en intense actiescènes, in combinatie met de animatiekwaliteit zorgde ervoor dat het seizoen erg consistent en visueel aantrekkelijk was. Daarnaast hadden de stemacteurs ook weer fenomenaal werk geleverd. Het acteerwerk, voornamelijk tijdens de U.A. Sports Fesitval en Vs. Hero Killer Arc sprongen er bovenuit. Passievol en met veel emotie brachten de stemacteurs de personages tot leven. Met name tijdens verschillende flashback-scenes. Maar een ander goed voorbeeld hiervan is aflevering 23. Waarin Midoriya en Todoroki het tegen elkaar opnemen in de U.A. Sports Fesitval Arc. De animatie is fenomenaal, het stemwerk is vurig, en om nog maar te zwijgen over de soundtrack. Gewoon episch!

Helaas zijn er ook mindere punten in het seizoen. Denk dan aan een mindere focus op enkele personages, zowel van de kant van de helden als van de slechteriken. Maar ook dat enkele plotpunten redelijk voorspelbaar waren. Jammer, maar niet iets om echt over naar huis te schrijven. Seizoen twee is eigenlijk een perfect vervolg op het eerste seizoen en bevalt mij nog meer dan seizoen een. Het kijken waard dus!
Volg My Hero Academia
Together With Shoji
Together With Shoji