Hessel Hoekstra geeft "My Lady Jane - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 19 juli 2024.
0
0

My Lady Jane - Seizoen 1

My Lady Jane is een vlotte en grappige historische serie die zichzelf en de geschiedenis niet zo serieus neemt.

Als je aan het Tudor-tijdperk denkt, dan denk je aan de vele vrouwen van Henry VIII, ruzie om troonopvolgingen, en onthoofde adellieden. Een verhaal waarin dit allemaal samenkwam is het verhaal van Jane Grey. Zij was een nicht koning Edward VI en na zijn dood in 1553 werd zij koningin van Engeland. Negen dagen later werd zij echter afgezet en beschuldigd van hoogverraad. Uiteindelijk eindigde haar hoofd ook op het hakblok.

Maar wat als het allemaal net even anders was gelopen? My Lady Jane speelt zich af in een alternatief Engeland waarin magie bestaat. Het grote conflict is niet tussen de katholieken en protestanten, maar tussen mensen die zichzelf in een dier kunnen veranderen en mensen die dat niet kunnen.

In deze serie zien we hoe de jongvolwassen Jane (Emily Bader (Charmed (2018)) wordt uitgehuwelijkt aan de edelman Guildford Dudley (Edward Bluemel, Killing Eve). Jane's neef, koning Edward VI (Jordan Peters, Everything I Know About Love), is ernstig ziek, en zijn halfzussen azen op de troon. Jane wordt hiermee een speelbal van de grote machten om haar heen.

My Lady Jane is brutaal en neemt zichzelf niet al te serieus

Al in de eerste paar minuten wordt duidelijk dat je My Lady Jane niet al te serieus moet nemen. Dat doet de serie zelf ook niet. Een voice-over voorziet de serie geregeld van scherp en sarcastisch commentaar, en ook de verschillende personages doen daar met veel plezier aan mee. Ook kloppen bepaalde zaken historisch gezien van geen kant, maar de serie trekt zich daar weinig van aan. In tegendeel, soms lijken de makers er juist expres lijnrecht tegenin te gaan. Het geeft de serie een brutaal randje.

Dit komt ook naar voren in de sfeer die de serie heeft. Jane is vrijgevochten en rebels, en wil absoluut niet zomaar met een man trouwen die haar moeder voor haar heeft uitgekozen. Daarbij is de serie erg kleurrijk in aankleding, redelijk expliciet qua seksscènes, en er wordt veel gebruik gemaakt van moderne muziek. Het lijkt daarin misschien iets teveel op andere recente historische series als Bridgerton, Dickinson en The Great, maar het werkt wel. De serie zal daardoor niet voor iedereen zijn, maar als je van iets als Bridgerton hebt genoten, zal dit je ook aanspreken.

Bader en Bluemel zijn leuk, maar de bijrollen zijn nog leuker

Bader en Bluemel doen het allebei goed en zijn ook een leuk koppel. Nog leuker vond ik echter de bijrollen. Zo heb ik erg genoten van Anna Chancellor (Spooks) als Janes moeder, Rob Brydon (Gavin & Stacey) als Guildfords vader en Dominic Cooper (Agent Carter) als de geniepige rechterhand van Edwards halfzus Mary (Kate O’Flynn, No Offence). Deze acteurs hebben een heerlijke komische timing en weten goed raad met het soms absurde materiaal dat ze voorgeschoteld krijgen.

Als je een historisch drama zoekt dat de geschiedenis zo precies mogelijk navertelt, dan kun je maar beter wegblijven bij My Lady Jane. Zoek je een luchtig romantisch verhaal vol mooie beelden en een randje fantasy, dan is dit een aanrader. Het einde laat nog genoeg ruimte over voor een eventueel vervolg. Ik hoop dan ook van harte dat dit er gaat komen.
Volg My Lady Jane
God Save the Queen
God Save the Queen