Narcos: Mexico - Seizoen 1
8.5
Mikey Wiedijk geeft Narcos: Mexico - Seizoen 1 een 8.5.

Narcos: Mexico - Seizoen 1

I'm going to tell you a story. But I'll be honest, it doesn't have a happy ending. In fact, it doesn't have an ending at all.

Een nieuw seizoen van Narcos, nu gaan we de drugsoorlog in Mexico volgen. Dit was voor mij één van de beste keuzes die de makers konden maken, na het zien van de drie goede seizoenen Narcos (Colombia) en het zien van El Chapo (een andere serie over de drugsoorlog in Mexico), moet Narcos: Mexico wel goed worden.

Narcos: Mexico heeft natuurlijk allemaal nieuwe acteurs, de enige bekenden die we op een gegeven moment tegenkomen uit Narcos (Colombia) zijn de broeders van het Calikartel en Pablo Escobar (Wagner Moura). We volgen Félix Gallardo (Diego Luna) in het opbouwen van zijn drugsimperium, een ex-politieagent die gedreven wordt door macht en geld. Je ziet hem opgroeien van babysitter tot grote drugsbaron. Hij wordt op de hielen gezeten door Enrique Camarena (Michael Pena) een DEA-agent die op zoek gaat naar de echte schuldigen van het drugsprobleem. Door een groot doorzettingsvermogen weet hij veel te bereiken.

Narcos: Mexico

Het verhaal begint met een uitleg waarom de makers voor Mexico hebben gekozen, wat de belangrijkste redenen zijn om deze drugsoorlog te openbaren. De makers lukt het om je bij Narcos: Mexico weer perfect in het verhaal te brengen, waarbij je duidelijk meekrijgt dat het zich in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw afspeelt. De stijl is iets anders dan we gewend zijn van Narcos, er zitten minder daadwerkelijk gebeurde beelden bij, die maakte Narcos (Colombia) juist erg goed. In Narcos: Mexico wordt naar mijn mening meer naar een zakelijke kant gekeken van deze drugsoorlog, dit komt omdat het verhaal (iets) minder gewelddadig is, en er veel tactische beslissingen worden genomen door de hoofdpersonen. Dit is juist ook wel iets waar ik tegen aanliep bij deze serie, het is enorm lastig om in het begin alle personen (en bij welke groepen hun horen) te onthouden.

Je hebt te maken met verschillende kartels, politiedivisies, de DFS (Mexicaanse inlichtingendienst) en natuurlijk de DEA. Überhaupt is het begin van de serie niet echt pakkend, omdat de personages iets minder interessant zijn in vergelijking met andere drugs gerelateerde serie’s. Eigenlijk stellen alle personages in het begin niks voor, en hun karakters vormen zich naarmate de afleveringen verstrijken. Vooral die van Enrique Camarena, hij wordt met kleine fragmenten in het verhaal verwerkt, waardoor je hem soms vergeet of niet relevant vindt in vergelijking tot de andere personages. Uiteindelijk begrijp je pas hoe goed dit gemaakt is en gespeeld wordt. Alle acteurs spelen erg goed, maar dit had ik ook verwacht bij Narcos: Mexico. Je leeft mee met de hoofdrolspelers, en je kan je goed verplaatsen in hun leven. Dit is zo goed gedaan dat ik op een gegeven moment bijna een traantje weg moest vegen.

Narcos: Mexico

Ik vind dat je Narcos: Mexico beter niet kunt vergelijken met Narcos (Colombia), omdat het compleet verschillende verhalen zijn. Net zoals bij Narcos is bij Narcos: Mexico het verhaal goed, acteurs spelen op hun best, en het is goed verfilmd. Het is geen wonder dat drugs gerelateerde serie’s het zo goed doen op Netflix, veel actie, verbazingwekkende gebeurtenissen en aparte personen maken het indrukwekkende verhalen. Een tweede seizoen van Narcos: Mexico zal denk ik niet lang op zich laten wachten, in het begin wordt het volgende gezegd: “Ik ga je een verhaal vertellen, maar ik ben eerlijk: het heeft geen vrolijk einde. Eigenlijk heeft het helemaal geen einde.” Waar ik benieuwd naar ben is het gat tussen Narcos: Mexico en El Chapo, ik hoop dat dit goed ingevuld kan worden. El Chapo komt overigens wel eens in kleine stukjes voor in de serie, gespeeld door Alejandro Edda, dus die moet toch wel terugkomen in het tweede seizoen?

Over de auter, Mikey Wiedijk

Mikey Wiedijk
Mikey (1998) is een fanatieke seriekijker, die sinds december 2018 actief is als recensent bij MijnSerie.nl. Hij kijkt veel via Netflix, maar ook Videoland en Ziggo GO worden gebruikt om series te kijken. Hij kijkt veel verschillende genres, en als hij een goede serie tegenkomt wordt deze serie vaak gebinge-watched. Hij staat altijd open voor een goede discussie over een recensie!
Bekijk profiel van Mikey Wiedijk