Nienke de Boode geeft "NCIS: Sydney - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Nienke de Boode op 19 november 2023.
3
1

NCIS: Sydney - Eerste aflevering

Nog meer NCIS? Ja, maar dan net iets anders. Deze keer niet in de Verenigde Staten, maar in Australië, en niet geproduceerd door CBS, maar door het Australische Network Ten.

Deze nieuwe spin-off is anders, maar hetzelfde. We maken kennis met een nieuw gemengd team, bestaande uit NCIS agenten en Australische Federale Politie (AFP) agenten. Aan de Amerikaanse kant hebben we agenten Michelle Mackey (Olivia Swan, DC’s Legends of Tomorrow) en DeShawn Jackson (Sean Sagar, Fate: The Winx Saga). De Australische kant wordt vertegenwoordigd door twee AFP-agenten, Jim 'JD' Dempsey (Todd Lasance, Spartacus) en Evie Cooper (Tuuli Narkle, Bad Behaviour), en wat ondersteunend personeel, met name medisch onderzoeker Dr. Roy Penrose (William McInnes, The Time of Our Lives) en forensisch wetenschapper Bluebird 'Blue' Gleeson (Mavournee Hazel, Neighbours). Dit team lost in deze serie misdaden op die te maken hebben met Amerikaans marinepersoneel.

Aan het begin van de eerste aflevering valt een marinier dood in het water tijdens een groot evenement om de aanwezigheid van een Amerikaans marineschip in de haven van Sydney te vieren. Al snel blijkt dat hij is overleden aan radioactieve straling. Zowel de Amerikaanse als de Australische regering willen snel weten wat er is gebeurd, dus dwingen ze de twee NCIS-agenten die aan boord van het schip waren, samen te werken met twee AFP-agenten. Zoals misschien te verwachten is, gaat dit niet van een lijen dakje, aangezien de twee groepen agenten feitelijk beginnen met een ‘piswedstrijd’ over wie de jurisdictie krijgt en dat soort zaken. Tijdens de aflevering groeien ze echter dichter naar elkaar toe.

NCIS: Sydney
© Network Ten

Het verhaal ontspoort dan wel al snel enigszins. Ik zal niet te veel verklappen, maar er zijn cover-ups die slecht gemotiveerd zijn en de aflevering eindigt met het gecombineerde team dat een marine helikopter steelt (!) om verdachten te achtervolgen. Het geheel kwam bij mij over alsof ze iets te veel introducties en verhaal (en coole helikopters) in één aflevering hebben geprobeerd te proppen. Het tempo van de aflevering is daardoor net niet goed, en het geheel voelt gehaast en soms wat onlogisch aan. De motivaties voor veel acties blijven daardoor onduidelijk en vaag.

Te veel introducties en verhaal (en coole helikopters) in één aflevering

De eerste aflevering kampt daarnaast ook met enkele andere problemen. De personages zijn enigszins karikaturaal opgezet; de no-nonsense teamleider, de eigenzinnige maar absurd briljante forensisch wetenschapper, de oude en wijze medische onderzoeker, enz. Het voelt op dit moment een beetje als een kopie van de originele NCIS. Ik hoop dat toekomstige afleveringen erin zullen slagen om wat meer diepgang en differentiatie aan te brengen. Daarnaast is het aantal Australianisms ook wat veel; ze hebben echt geprobeerd de culturele verschillen tussen de twee teams te benadrukken, wat geforceerd aanvoelt.

Aan de andere kant bevat de serie potentie. De personages hebben het potentieel om sympathiek te zijn en de acteurs lijken capabel genoeg; sommigen van hen hebben een indrukwekkend cv. Ze lijken ook goed samen te werken, er is enige potentiële chemie – al is daar ook nog wel ruimte voor verbetering. De aflevering was af en toe grappig en luchtig, wat altijd helpt.

Er komen in totaal acht afleveringen. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Aan de ene kant geeft het weinig tijd om uit te zoeken hoe de bovengenoemde problemen opgelost kunnen worden. Aan de andere kant zijn dit soort series over het algemeen beter met kortere seizoenen, omdat het schrijvers dwingt op de belangrijke dingen te focussen en filler-afleveringen weg te laten. En hoe kunnen ze op plausibele wijze de noodzaak van een gecombineerd team voor veel meer dan acht zaken verklaren? Het schip van Sydney zal snel de gevaarlijkste plaats ter wereld worden (direct na Midsomer, daar is het aantal moorden per inwoner al jarenlang erg hoog).

We zullen zien waar dit naartoe gaat. Het positieve is dat andere recensenten die de eerste vier afleveringen al hebben gezien, zeggen dat veel van de problemen in de volgende paar afleveringen verminderen. Ik geef het dus nog niet helemaal op, maar de eerste aflevering is echter behoorlijk teleurstellend.
Volg NCIS: Sydney
Blonde Ambition
Blonde Ambition