7
Helgoned geeft "NCIS - Seizoen 13" een 7.
Geschreven door Helgoned op 22 juni 2016.
6
0

NCIS - Seizoen 13

Dertien is een ongeluksgetal, al het is maar net hoe je het bekijkt. NCIS bleef ook dit seizoen weer het best bekeken detectivedrama van Amerika en de absolute topserie van televisiekanaal CBS met twee succesvolle spin off series. Maar het is ook het seizoen dat Anthony DiNozzo (Michael Weatherly) de serie verlaat en er diverse dramatische gebeurtenissen staan te wachten voor de hoofdpersonen. In dit seizoen worden de leden van de Naval Criminal Investigative Service stuk voor stuk niet gespaard en niemand is zijn of haar leven zeker.

NCIS
© CBS

Deze serie van 24 afleveringen begint met de behandeling van Jethro Gibbs aan zijn levensbedreigende schotwonden. Hij wordt behandeld door marine arts Cyril Taft (John Cryer, Two and a Half Men). Deze arts speelt ook in de rest van het seizoen een belangrijke rol voor Gibbs. Oude rotten directeur Leon Vance en dokter Donald “Ducky” Mallard worden allebei geconfronteerd met hun verleden. Ellie Bishop en Timothy McGee krijgen te maken met persoonlijke besognes en aan het slot van het seizoen krijgt het team weer te maken met Ziva David.

NCIS
© CBS

De manier waarop de makers de verschillende hoofdpersonen in de zaken heel natuurlijk in een leidende positie weten te brengen, is knap gedaan. Daarbij wordt ook weer handig gebruik gemaakt van terugkerende gastrollen. Robert Wagner (Hart to Hart) komt weer langs als Anthony DiNozzo senior en Joe Spano (Hill Street Blues) treedt weer op als senior FBI agent Tobias Fornell. Verder brengt de inmiddels getrouwde ex-vriendin van DiNozzo, Jeanne Benoit (Scottie Thompson, Trauma) zijn hoofd weer op hol. Ook is er weer een cross-over aflevering met NCIS: New Orleans, dat een zeer succesvol tweede seizoen kent.

De manier waarop de makers de verschillende hoofdpersonen in de zaken heel natuurlijk in een leidende positie weten te brengen, is knap gedaan.

De beste afleveringen zijn voor mij “Day in Court”, waarin een officier vrijwillig akkoord gaat met het feit dat hij voor de krijgsraad komt voor moord, en “Spinning Wheel”, waarin Ducky Mallard wordt aangevallen. In beide afleveringen speelt Ellie Bishop ook een dramatische rol. De laatste drie afleveringen vormen het slotstuk van een sterk seizoen, in die afleveringen is genoeg actie en spanning voor een heel seizoen te zien. Ook presidentsvrouw Michelle Obama heeft daarin een korte gastrol waarin ze een oproep doet voor de Amerikaanse strijdkrachten. Een goede dertiende editie van deze inmiddels klassieke serie. Dat vond CBS ook, in mei 2016 werd de serie vernieuwd meteen maar liefst met twee seizoenen.
Volg NCIS
Reef Madness
Reef Madness