7.5
anonymous geeft "NCIS - Seizoen 14 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 20 september 2018.
1
0

NCIS - Seizoen 14 (DVD)

Wie kent ze niet:Tuckmans stadia van groepsvorming? Jij niet? Ok, dan leg ik ze uit. Er was eens een wetenschapper die nadacht over welke stadia mensen doorlopen waardoor ze van vreemden uiteindelijk een groep worden die effectief met elkaar samenwerkt. Eerst slaan ze elkaar de hersens in (storming), daarna bepalen ze samen wat ze normaal vinden (norming) en uiteindelijk kunnen ze samenwerken aan een resultaat (performing). Als de samenstelling van een groep verandert, begint dat proces weer van voren af aan omdat de dynamiek in de groep verandert. Aan dat principe dacht ik bij de start van het veertiende seizoen van NCIS.

NCIS
© CBS

Een van de belangrijkste redenen van mijn fascinatie voor NCIS ligt in de dynamiek tussen de karakters. Na het afscheid van eerdere karakters in de seizoenen één tot dertien, denk aan de vader van Gibbs, maar vooral ook Ziva, had ik altijd weer een moment nodig om vertrouwd te raken met de dynamiek tussen de bestaande, maar ook de nieuwe karakters. Het waren Jethro Gibbs, Tony (Anthony) DiNozzo en Timothy McGee die ervoor zorgden dat ik als kijker niet afhaakte. Het einde van het dertiende seizoen betekende echter ook het einde van Tony (Michael Weatherly) als ‘very special agent’. Voor elke seriekijker én de schrijvers/producenten een gevaarlijk moment. Lukt het om met andere acteurs de kijker vast te houden?

Vanaf 20 september 2016 tot 16 mei 2017 werden de 24 afleveringen van dit 14de seizoen in Amerika uitgezonden door CBS en konden de Amerikaanse televisie-kijkers met eigen ogen zien of NCIS zonder ‘Tony’ nog wel hun NCIS was.

Vanaf 20 september 2016 tot 16 mei 2017 werden de 24 afleveringen van dit veertiende seizoen in Amerika uitgezonden door CBS en konden de Amerikaanse televisiekijkers met eigen ogen zien of NCIS zonder ‘Tony’ nog wel hun NCIS was. Via een dodelijke explosie in de eerste aflevering, de dood van een Marine-officier die gelinkt kan worden aan de moeder van Duckie (dokter Mallard) in de tiende aflevering tot uiteindelijk de zoektocht naar een vermiste Navy Seal in Panama in de 24e en laatste aflevering. Nu heeft NCIS over het algemeen weinig te klagen over de kijkcijfers. Niet voor niets werd het programma tijdens het Monte Carlo televisiefestival van 2014 én 2015 uitgeroepen tot de best bekeken dramaserie van de wereld. De serie is in de veertien seizoenen die het bestaat, binnen en buiten Amerika een grote TV-hit gebleken. Ook in 2017 ging de prijs naar NCIS, dit keer met 47 miljoen kijkers wereldwijd. En daarmee is de vraag of Tony gemist wordt door het grote publiek eigenlijk wel beantwoord.

Ook in 2017 ging de prijs weer naar NCIS, dit keer met 47 miljoen kijkers wereldwijd. En daarmee is de vraag of Tony gemist wordt door het grote publiek eigenlijk wel beantwoord.

Tijdens het veertiende seizoen maken we kennis met twee nieuwe, dragende karakters. Nicholas (Nick)Torres en Alexandra (Alex) Quin. Allebei NCIS-agenten, maar wel elk met een heel eigen profiel. Met Nick en Alex zet NCIS in op hoofdrolspelers met een latino achtergrond/uitstraling. De diversiteit in de serie was beperkt en aangezien Amerika inmiddels voor een kleine twintig procent uit Amerikanen met een Zuid-Amerikaanse achtergrond bestaat, is de keuze voor Wilder Valderrama en Jennifer Esposito een logische.

Voor wat betreft de rol van Nick en Alex: De fans zijn het erover eens dat Nick het stokje heeft overgenomen van Tony als het gaat om een karakter dat humor en lichtvoetigheid met zich meebrengt. Essentieel voor een goede dramaserie. Waar Nick binnenkomt als een relatief onbekende agent, daar heeft Alex haar sporen reeds verdiend. Ze wordt door Gibbs gevraagd om van instructeur weer als actieve agent aan het werk te gaan. Een scherpe en ervaren agent voor team Gibbs.

Samen met de bestaande karakters zoals Abby, Gibbs en Bishop vormen Nick en Alex weer een mooie mix. Eentje waar de komende jaren (in principe) op kan worden voortgeborduurd. Na de storming- en normingfase volgt altijd weer de performingfase!
Volg NCIS
Reef Madness
Reef Madness