NCIS - Seizoen 21
7.5
Nienke de Boode geeft NCIS - Seizoen 21 een 7.5.

NCIS - Seizoen 21

Net zoals de meeste Amerikaanse series kreeg NCIS dit seizoen te maken met de langdurige schrijversstaking in de VS, waardoor dit seizoen slechts tien afleveringen telt in plaats van de gebruikelijke 24. Hoe presteerde die tien afleveringen?
NCIS blinkt uit in wat het doet: verhalen vertellen over het oplossen van marine misdaden met een team van sympathieke personages en een vleugje niet zo subtiele marine propaganda. Dit seizoen zet deze formule voort, met interessante zaken en bekende gezichten. Het is echter iets compacter vanwege de bovengenoemde schrijversstaking.

Het eerbetoon eert op prachtige wijze zowel het geliefde personage als de opmerkelijke acteur

De meest memorabele aflevering van het seizoen is zonder twijfel het eerbetoon aan David McCallum, die twintig seizoenen lang (dat is dus twintig jaar!) lijkschouwer dr. Donald ‘Ducky’ Mallard heeft vertolkt. Na het overlijden van McCallum in september 2023 op 90-jarige leeftijd was het overduidelijk dat er een goed eerbetoon nodig was voor zo'n centraal personage en zo’n belangrijke acteur. De tweede aflevering, 'The Stories We Leave Behind', dient als dit eerbetoon. Deze aflevering is mede geschreven door Brian Dietzen, die medisch onderzoeker Jimmy Palmer speelt, en behandelt een zaak waar Ducky vóór zijn dood aan werkte. Deze aflevering eert op prachtige wijze zowel het geliefde personage als de opmerkelijke acteur. Ik raad iedereen, die in de loop der jaren gestopt is met het kijken, aan om deze aflevering, vol herinneringen, flashbacks en de terugkeer van enkele voormalige personages, wel te kijken.

Door deze afscheidsaflevering zou je bijna vergeten dat er nog meer gebeurt dit seizoen. Naast het memorabele eerbetoon verkent het seizoen ook nieuwe verhaallijnen. We ontmoeten bijvoorbeeld de vader van Knight en leren iets meer over haar achtergrond en toekomstplannen; een terugkerend plotpunt tijdens dit korte seizoen. Verder is er een ontroerende episode waarin Vance en zijn vervreemde zoon in de problemen komen.

Kortom, weer een seizoen met interessante wekelijkse zaken

Kortom, het is weer een seizoen met interessante wekelijkse zaken. De laatste aflevering, hoewel enigszins voorspelbaar, eindigt met een wending, waardoor de toekomst van één personage onzeker blijft. Hoe dit zich volgend seizoen ontwikkelt, moeten we afwachten.

Met McCallum's/Dr. Mallard’s overlijden zijn Sean Murray (die Timothy McGee speelt) en Brian Dietzen (die Jimmy Palmer speelt) de enige originele acteurs die nog in de serie zitten; ze zijn allebei te zien sinds seizoen één, hoewel niet als hoofdcast (Murray werd dat in seizoen twee, en Dietzen in seizoen tien). Het is indrukwekkend dat de NCIS-producenten, ondanks talloze castwisselingen, teams met een sterke chemie blijven bouwen. Hopelijk zet deze trend zich voort in seizoen 22.

Over de auter, Nienke de Boode

Nienke de Boode
Ooit begon ze met het kijken van NCIS, CSI en Bones, daarna is de liefde voor het kijken van series uitgegroeid tot wat het is vandaag, met tientallen series die gevolgd moeten worden. Nu kan je Nienke altijd midden in de nacht wakker maken voor een goede crime serie, maar ze is ook zeker niet de beroerste om eens wat nieuws uit te proberen. Komedie en fantasy doen het ook altijd goed bij haar. Sinds oktober 2014 schrijft ze ook voor MijnSerie om haar liefde voor series en schrijven te combineren.
Bekijk profiel van Nienke de Boode