5.5
Helgoned geeft "NCIS: Los Angeles - Seizoen 5" een 5.5.
Geschreven door Helgoned op 24 Oktober 2014.
0
0

NCIS: Los Angeles - Seizoen 5

Hoe noem je een spin-off van een spin-off? NCIS: Los Angeles is een spin-off van NCIS,en die serie is op haar beurt weer een spin-off van J.A.G. Volgens mij is er geen specifieke term voor, maar alle drie series zijn succesvol. In Nederland komen in november 2014 de laatste afleveringen van het vijfde seizoen van NCIS: Los Angeles op televisie. Vlak voordat de slotaflevering op televisie komt wordt ook de DVD Box van dit seizoen in Nederland uitgebracht. De vraag is hoe dit seizoen is in vergelijking met eerdere seizoenen en met het origineel: NCIS.

De serie draait om agenten die vallen onder de NCIS organisatie en in het zonnige Los Angeles hun basis hebben. Zij krijgen de opdrachten van de ervaren Hetty Lange (Linda Hunt, The Practice), een oudere dame met een opvallende stem. De speciaal agenten in het veld zijn G. Callen (Chris O’Donnell) een specialist in undercoverwerk en Kensi Blye (Daniela Ruah), een agente met veel minder dienstjaren. Zij worden geflankeerd door de ervaren agenten Sam Hanna (zanger LL Cool J) en plaatsvervangend directeur Owen Granger (Miguel Ferrer, Bionic Woman). Uiteraard wordt het team op de achtergrond nog ondersteund door technische specialisten, informatietechnologen en psychologen en niet te vergeten door een detective van de LAPD, Marty Deeks (Eric Christian Olsen, The Loop).

De cast is een bont gezelschap. Met LL Cool J en Chris O’Donnell heeft de serie twee zeer herkenbare gezichten aan boord. Deze twee karakters in de serie, Callen en Hanna, botsen vaak in de verschillende afleveringen. Callen is iemand die gestructureerd de misdaad analyseert, terwijl Hanna veel meer vertrouwt op zijn militaire praktijkervaring. Een andere boeiende interactie dit seizoen is die tussen politiedetective Deeks en NCIS-agente Kensi. De twee voelen zich aangetrokken tot elkaar, maar er komt ook een rivale in beeld.

Een belangrijke verhaallijn dit seizoen is dat Kelsi op jacht naar een terroristische organisatie naar Afghanistan afreist. De actrice Daniela Ruah raakte zwanger en haar vertrek naar Afghanistan was een mooie manier voor de schrijvers van de serie om haar beperkte tijd in beeld te verklaren. De gebeurtenissen in Afghanistan leidden ook tot de spannende seizoensfinale ‘Deep Trouble’. Deze aflevering is zoals gebruikelijk weer een cliffhanger. De aflevering is echter minder spannend dan voorgaande seizoensafsluitingen. Dat kan komen omdat de slotaflevering redelijk op zichzelf staat, er is geen wekenlange opbouw naar deze aflevering geweest. Ook is er weinig aandacht voor de emotionele ontwikkeling van de belangrijkste spelers.

Vanaf het begin heb ik weinig sympathie voor het personage van afdelingsmanager Hetty. Helaas wordt dat met het verstrijken van de serie steeds minder. Dat gekoppeld aan veel standaardafleveringen met weinig verrassingen maakt dat ik de serie maar een magere voldoende geef. In het zesde seizoen moet NCIS: Los Angeles helemaal op eigen benen staan. In voorgaande seizoenen werd de serie namelijk direct na het uiterst succesvolle NCIS geprogrammeerd. Vanaf nu moet de serie het op eigen kracht op de maandagavond in een rechtstreekse confrontatie opnemen tegen Castle (ABC) en The Blacklist (NBC). Gezien dit vijfde seizoen schat ik in dat de serie het erg moeilijk gaat krijgen.
Volg NCIS: Los Angeles
New Beginnings (2)
New Beginnings (2)