8
Bo Verhoef geeft "New Amsterdam (2018) - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Bo Verhoef op 18 Oktober 2018.
2
2

New Amsterdam (2018) - Eerste aflevering

Ik val gelijk met de deur in huis. Wéér een ziekenhuisserie. Vernieuwend? Nee. Vermakelijk? Ja zeker. Het verhaal is vrij eenvoudig. New Amsterdam is het oudste publieke ziekenhuis van Amerika, maar het is niet meer zo’n best ziekenhuis. Zeg maar gerust dat het een vervallen ziekenhuis is. Vol met hebzuchtige artsen die hun salaris belangrijker vinden dan hun patiënten. Het ziekenhuis moet worden aangepakt en de nieuwe medisch directeur, Dokter Max Goodwin (Ryan Eggold, The Blacklist) heeft die taak gekregen.

Wéér een ziekenhuisserie. Vernieuwend? Nee. Vermakelijk? Ja zeker.

Max is daarom ook de focus van de serie. In de eerste aflevering leer je het meest over hem. Hij en zijn zus Luna zijn ooit in het New Amsterdam ziekenhuis geboren. Luna overleed echter een paar jaar later door een te voorkomen ziekenhuisinfectie. Hij gebruikt zijn eigen verhaal als waarschuwing: Niemand zou moeten sterven door iets dat vermijdbaar is. Max zijn motto is: “Ik werk voor jou, zodat jij voor je patiënten kunt werken”. Hij verspilt geen tijd aan dokters die de tijd van patiënten verspillen. Wil je geen echte dokter zijn, dan kun je vertrekken. En dokters laten vertrekken, of eigenlijk ontslaan, is precies wat Max doet. Alles om het ziekenhuis zo snel mogelijk beter te maken.

Maar Max heeft ook zijn eigen problemen. Hij en zijn zwangere vrouw Georgia (Lisa O’Hare) zijn vervreemd van elkaar. Tegen het einde van de aflevering krijgt Max een paniekerig telefoontje, zijn vrouw bloedt en is bang voor de baby. Gelukkig komt alles op tijd goed en vertellen ze dat het meisje Luna zal heten, hoe toevallig. Daarnaast geeft Max aan dat hij zelf ook iets onder de leden heeft. En dat blijkt niet zo maar iets te zijn.

De ondersteunende cast is niet gelijk zo interessant, want het verhaal van de hoofdpersoon moet natuurlijk eerst verteld worden. Maar alle andere karakters hebben wel potentie. Lauren Bloom (Janet Montgomery) werkt op de SEH, handelt slim en adequaat, maar ziet nergens het slechtste van in. Floyd (Jocko Sim) is de enige hartchirurg die van Max mag blijven, omdat hij oprecht is. De vermeende flirt tussen deze twee karakters is nog niet echt overtuigend, maar wie weet komt dat nog. Iggy (Tyler Labine) werkt met zieke ontheemde kinderen en arts Vijax (Anupam Kher) zit tussen al deze karakters in.

Of deze serie stand gaat houden tussen alle andere ziekenhuisseries weet ik niet, maar ik geef het een kans.

Zoals ik al zei, niet echt vernieuwend, maar toch pakte deze eerste aflevering me. Misschien komt het omdat ik Ryan Eggold verrassend vind voor deze rol. Misschien komt het omdat ik van ziekenhuisseries houd. Maar deze eerste aflevering vond ik echt vermakelijk en hij nodigt me uit om te kijken wat de volgende aflevering de kijker gaat brengen. Of deze serie stand gaat houden tussen alle andere ziekenhuisseries weet ik niet, maar ik geef het een kans.
Volg New Amsterdam (2018)
How Can I Help?
How Can I Help?