Mijn
Serie
Inloggen

Inloggen

E-mailadres / gebruikersnaam en / of wachtwoord zijn niet correct.
Uitgelicht: Hoe gaat het verder met de NPO?

Uitgelicht: Hoe gaat het verder met de NPO?

De Tweede Kamer sprak gisteren met minister Arie Slob (mediazaken) over de toekomst van de publieke omroep.
De plannen van Slob zijn nogal wonderlijk. Aan de ene kant zegt hij dat de publieke omroep reuze belangrijk is. Aan de andere kant wil hij geen reclame meer op de publieke zenders voor 20.00 uur. Dat betekent dat de publieke omroep miljoenen euro's aan budget verliest. En dat betekent dus ook onvermijdelijk een verzwakking van het programma-aanbod.

Intussen is de publieke omroep nog wel marktleider, terwijl RTL en SBS in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld zijn. Dat levert aparte verschijnselen op. Zo trekt Lingo (2019) op SBS6 nu regelmatig meer kijkers dan Goede Tijden, Slechte Tijden op RTL 4.

Hoogst merkwaardig is het plan van Slob om op NPO 3 programma's van regionale omroepen te gaan vertonen. De zender is tot dusver een mooi platform om nieuwe formats uit te proberen en jonge makers kansen te bieden om te tonen wat ze kunnen. In plaats daarvan regionale programma's uitzenden op een landelijke zender is nogal absurd, want die zijn al via bijna alle kabeldiensten te bekijken.

Intussen wil de NPO investeren in hoogwaardige dramaseries en daar meer geld voor reserveren. Suzanne Kunzeler, genrecoördinator drama, noemt bijvoorbeeld de achtdelige serie Hoogvliegers, een dramaserie van de EO in samenwerking met de luchtmacht over jonge F-16-vliegers in opleiding. Kunzeler noemt Hoogvliegers, vanaf januari op NPO 1, de Nederlandse Top Gun. "Dit zie je niet vaak en de lat ligt hoog, er is ook extra financiering naartoe gegaan omdat we kwalitatief de lat willen halen", zegt Kunzeler. Komend najaar begint op NPO 1 ook de nieuwe serie Dit zijn wij, gebaseerd op de Amerikaanse NBC-hit This Is Us. Volgend jaar keert tevens de populaire BNNVARA-serie Oogappels terug.

Video on youtube


Nieuw is ook Stanley H., vanaf zondag 13 oktober op NPO 3, geïnspireerd op het leven van de crimineel Stanley Hillis. Acteur Jeroen Spitzenberger speelt de hoofdrol in de misdaadserie van KRO-NCRV. Een week later begint op NPO 3 ook Harkum, waarin acteur Bas Hoeflaak (Sluipschutters) de rol van burgemeester speelt van het fictieve dorp dat plotseling over een enorm vermogen beschikt en een megalomaan plan ontwikkelt. In november begint de nieuwe Vlaams-Nederlandse dramaserie Keizersvrouwen, die zich afspeelt in de wereld van de highclass escort. In januari begint het laatste seizoen van Smeris.

Lies Visschedijk en Guy Clemens spelen de hoofdrollen in de nieuwe dramaserie Het A-Woord, die de EO vanaf 23 oktober uitzendt op NPO 1. Deze serie gaat over een gezin waarbinnen het jongste kind autisme heeft. De publieke omroep onderscheidt zich tot dusver van commerciële stations door dramaserie voor alle leeftijdsgroepen te maken, voor jong en oud. Jeugddrama van de NPO vindt zijn weg via onder meer het YouTube-kanaal van NPO 3 en de website NPO3.nl. Een aantal webseries krijgt volgend jaar een vervolg op televisie, zoals Anne+ en De Slet van 6VWO. Series als Spangas, Flikken Rotterdam en Brugklas blijven.

8253 Omroepkosten

Het is te hopen dat minister Slob inziet dat het budget van de publieke omroep niet met tientallen miljoenen moet slinken. De Nederlandse publieke omroep behoort al tot de goedkoopste van Europa, zo blijkt uit bovenstaand overzicht van Pointer (KRO-NCRV). In landen als Engeland en Duitsland, maar ook in Frankrijk en Zweden, zijn de kosten per hoofd van de bevolking veel hoger. Verder is het een goede zaak als de publieke omroep kan blijven investeren in kwalitatief hoogwaardige dramaseries. Het budget laten slinken zou volstrekt zonde zijn.
Leuk?
Bekijk stemmen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Log in om een reactie achter te laten