Nightsleeper - Eerste aflevering
9
Wichita van Rijkom geeft Nightsleeper - Eerste aflevering een 9.

Nightsleeper - Eerste aflevering

Wanneer een nachttrein van Glasgow naar Londen plots onbestuurbaar wordt zet dit in Nightsleeper een domino-effect in werking door heel Groot Brittannië. Wat is er aan de hand en hoeveel gevaar lopen de passagiers?
Thrillers binnen het (openbaar) vervoer doen het goed in de film- en tv wereld. De BBC voegt een nieuwe naam aan dit thema toe met Nightsleeper. Deze zesdelige serie gaat over een nachttrein tussen Glasgow en Londen die een eigen leven gaat leiden, met alle gevolgen van dien. De trailer ziet er spannend uit maar geldt dit ook voor de serie zelf? Is het immers wel echt interessant om alweer een verhaal over een op hol geslagen trein te zien?

Nightsleeper is een soort hedendaags, Britse antwoord op het Amerikaanse 24.

Nightsleeper start iets voor middernacht, vlak voordat de slaaptrein op het punt staat te vertrekken. Iedereen installeert zich rustig voor de rit als er plots een beroving plaatsvindt op het perron. Wat volgt is een chaotische achtervolging achter de dief aan door de trein en over het perron zelf. De sfeer zit er gelijk goed in al is het door de hectiek lastig te zien wat er nu precies aan de hand is. Dat is achteraf gezien ook de bedoeling, blijkt verderop in het verhaal, maar daarover later meer.

Nightsleeper is een soort hedendaags, Britse antwoord op het Amerikaanse 24. Althans, dat was het eerste waar ik aan moest denken bij het horen van het plot. Net zoals in 24 wordt het verhaal in real time verteld maar wel met als groot verschil dat deze serie een stuk minder afleveringen telt. Hoewel ik pas één aflevering gezien heb denk ik dat dit wel een goede keus is geweest. Het tempo zit er lekker in en er gebeurt veel wat ervoor zorgt dat je als kijker wordt meegenomen in het verhaal.

Rond middernacht staat op het vliegveld Abby Aysgarth (Alexandra Roach, Y Golau) klaar om in te checken en op vakantie te gaan. Deze reis zal er echter niet van komen want nog voor ze de check-in door is krijgt ze een telefoontje van haar werk. Er blijkt een cyber hack te hebben plaatsgevonden die grote gevolgen kan hebben voor Groot Brittannië. Als medewerker van het National Cyber Security Centre is ze zich gelijk bewust van de risico’s die dit met zich mee kan brengen. Het duurt dan ook niet lang voordat ze haar reisplannen cancelt en op de trein stapt terug richting het hoofdkantoor.

Nightsleeper
© BBC One

Wanneer de rust is wedergekeerd en de ‘Heart of Brittain’, de nachttrein die in deze serie centraal staat, goed en wel vertrokken is lijkt er in eerste instantie niks aan de hand. De behulpzame passagier (Joe Roag, Gangs of London) die heeft meegeholpen bij het achternajagen van de dief wordt als een held ontvangen. Toch blijkt het al gauw allesbehalve een rustige rit te worden wanneer men erachter komt dat de dief iets heeft achtergelaten in de trein.

Ik had zin in een spannende serie met een goed verhaal en tot dusverre stelt Nightsleeper niet teleur.

Wanneer er contact wordt gelegd tussen de trein en het NCSC begint het verhaal pas echt. Wat is er aan de hand en hoe groot zijn de problemen? Door het acteerwerk van de cast voel je de ernst van de situatie als kijker gelijk. Langzamerhand worden er steeds meer personen betrokken bij het verhaal en wordt duidelijk wie er centraal staan tijdens de rest van de serie. De vooruitblik aan het eind van de eerste aflevering belooft veel goeds en laat zien dat het ergste nog moet komen. De situatie beperkt zich immers niet alleen tot de ‘Heart of Brittain’, heel Groot Brittannië loopt gevaar.

Ik had zin in een spannende serie met een goed verhaal en tot dusverre stelt Nightsleeper niet teleur. Op basis van de eerste aflevering kan ik niet wachten tot het gehele seizoen te zien is. Gelukkig hoeven de kijkers daar niet lang op te wachten. Wekelijks zullen er twee afleveringen te zien zijn op BBC One dus in ruim twee weken tijd zal de gehele serie gespreid worden uitgebracht. Met het zoeken naar antwoorden op de vragen wat voor gevaar er dreigt, wat de criminelen willen en welke geheimen er zijn onder de passagiers op de ‘Heart of Brittain’ zal er genoeg materiaal zijn om een seizoen te vullen. Ik ben enthousiast, kom maar op met die antwoorden dus!

Over de auteur, Wichita van Rijkom

Wichita van Rijkom
Wichita, geboren in 1991, is een groot dierenliefhebber, die daarnaast ook erg houdt van schrijven en tv-series kijken. Ze is ondanks haar leeftijd helaas alweer ruim vijftien jaar arbeidsongeschikt en vindt daardoor veel afleiding en plezier in het kijken naar tv programma’s. Een perfecte combinatie als het aankomt op het recenseren voor MijnSerie. In het verleden heeft zij al eens meegeschreven aan een boek over een van haar ziektes en sinds begin 2013 schrijft zij recensies voor deze site. Door het vele reizen in haar jeugd en de internationale contacten die zij haar hele leven lang al heeft is Engels altijd als een tweede taal voor haar geweest. Om die reden schrijft zij af en toe niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels recensies voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Wichita van Rijkom