7
Hessel Hoekstra geeft "No Offence - Seizoen 1 " een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 27 september 2018.
2
0

No Offence - Seizoen 1

Sommige serieliefhebbers zijn ontzettend grote fan van bepaalde acteurs. Die proberen alles te zien waar hun idool in meespeelt. Maar ook kun je fan zijn van een bepaalde schrijver. Sinds de miniserie State of Play ben ik fan geworden van het werk van Paul Abbott (ook bekend van de Britse versie van Shameless). Onlangs heb ik kennisgemaakt met een nieuw project van Abbott: de zwartkomische politieserie No Offence.

No Offence speelt zich af in Manchester en volgt een rechercheteam dat onder leiding staat van de lompe, maar getalenteerde inspecteur Vivienne Deering (Joanna Scanlan, The Thick Of It). Wanneer het team melding krijgt van een vermist meisje met het syndroom van down, denken ze dat dit meisje slachtoffer is geworden van dezelfde persoon die al eerder twee meisjes met het syndroom van Down heeft vermoord. Terwijl de jacht op deze moordenaar een rode draad in het seizoen vormt, behandelt het team verschillende losse zaken.

Je hebt een bepaald type Engelsman. Niet de keurige gentleman die thee drinkt en een hoge hoed draagt. Maar het type dat in de pub zit te schreeuwen, dat je nauwelijks kan verstaan en dat op de vuist gaat met supporters van een andere voetbalclub. Daar valt No Offence mee te vergelijken. Het is grof, luidruchtig, ongemanierd en keihard, maar ergens moet je er wel om lachen. Het gaat er ruig aan toe, maar ergens komt het daardoor soms ook onverwacht komisch uit de hoek. Paul Abbott weet de grens tussen serieuze en luchtige momenten goed te bewaken. Nergens valt een grap uit de toon.

Joanna Scanlan is dan ook precies het soort hoofdrolspeelster dat hierbij past. Ze is goed in haar werk en begaan met haar mensen, maar kent weinig schaamte en kan soms heel bot uit de hoek komen. Daarnaast komen de rechercheurs Joy Freers (Alexandra Roach, Utopia) en Dinah Kowalska (Elaine Cassidy, The Paradise) ook goed uit de verf. Vooral de onderlinge rivaliteit is heerlijk en beide actrices spelen met zichtbaar plezier. Helaas zijn zij wel zo’n beetje de enige karakters die interessant materiaal krijgen om mee te werken. Er zitten wel wat leuke karakters tussen, maar in dit seizoen hebben die nog weinig om handen.

De doorlopende verhaallijn zit goed in elkaar en is ook erg spannend (die zesde aflevering, mensen! Gaat dat zien, gaat dat zien!). Wel vond ik de structuur waarbij de jacht op de moordenaar werd afgewisseld met afzonderlijke zaken tussendoor wel wat storend. Het hoort ergens bij het politiewerk dat je een zaak tijdelijk even stopzet om naar iets anders te kijken en ik snap dat er voor die aanpak is gekozen maar de losse verhaallijnen waren hier en daar wel heel kort door de bocht, en dat is jammer.

Al met al is No Offence een onderhoudende serie met een hoog wegkijkgehalte van topscenarist Paul Abbott. Hij weet heel goed een eigenzinnige toon aan te nemen en een balans te vormen tussen keihard politiewerk en zwarte humor. Ondanks wat problemen met de structuur van de verhaallijn heb ik toch genoten van dit eerste achtdelige seizoen. Channel 4 is momenteel bezig met het uitzenden van seizoen drie, dus hier kan ik voorlopig nog even mee vooruit.
Volg No Offence
Episode 6
Episode 6