Ron Schoonwater geeft "Nordland '99 - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 30 augustus 2023.
3
0

Nordland '99 - Seizoen 1

Het Deense Nordland '99 is duister en spannend.

Een moeder van een verdwenen tiener wordt voor gek uitgemaakt. Na een jaar is het provinciestadje er namelijk wel klaar mee. Niemand wil meer herinnerd worden aan die duistere periode ten tijde van de verdwijning. Zeker niet de passieve politieagent Christian (Troels Lyby, Mord uden grænser/The Team). Zijn onderzoek heeft niets opgeleverd en daar wil hij het eigenlijk bij laten. Wanneer een vriend van zijn zoon verdwijnt, ontkent hij dat er overeenkomsten met de eerdere verdwijning zijn. Toch wordt hij uiteindelijk gedwongen om weer in actie te komen. Dat gaat niet van harte, maar door zijn zoon ontkomt hij er niet aan.

De donkere beeldvoering in Nordland '99 past prima bij de duistere sfeer.

Zijn zoon Lukas (Elias Budde Christensen, Når støvet har lagt sig/When the Dust Settles) gaat samen met vriend Kris (Noa Risbro Hjerrild, Thomas14) op onderzoek uit waar hun vriend gebleven kan zijn. Het afscheid van hun vriend was al opvallend. Het leek niet zo goed met hem te gaan. Zeker niet nadat hij ruzie zoekt met de huidige vriend van zijn ex-vriendin. Het zorgt ervoor dat deze vriend van zijn ex de belangrijkste verdachte is. Wanneer Lukas en Kris meer komen te weten van de familie van hun verdwenen vriend blijkt er meer aan de hand. In zus Emma (Emilie Kroyer Koppel) vindt het tweetal een doortastende medestander. Het drietal komt zaken te weten die ze nooit hadden vermoed. Hun provinciestadje komt in een compleet ander daglicht te staan.

De donkere beeldvoering in Nordland '99 past prima bij de duistere sfeer. Er ontspint zich een intrigerend verhaal. De korte afleveringen van zo'n twintig tot vijfentwintig minuten zorgen ervoor dat de vaart erin blijft. Die korte duur heeft echter ook een nadeel. Soms had het verhaal aan kracht en spanning gewonnen als men iets meer tijd had genomen om het verhaal en een aantal personages verder uit te werken. Nu is men gedwongen om in een korte aflevering telkens naar een nieuw plot te werken om daarmee de volgende aflevering te promoten. Dit gaat voor een deel ten koste van de rode draad.

Het is een goed in elkaar gezette serie maar het ontbeert net dat beetje extra om het exceptioneel te maken.

Nordland '99 lost daardoor niet haar hele belofte in. Het is een goed in elkaar gezette serie maar het ontbeert net dat beetje extra om het exceptioneel te maken. Dat ligt niet aan het acteren, want dat is uitstekend. De basis van het verhaal is ook goed. Door de korte en snelle overgangen naar een nieuwe aflevering gaat het echter soms net te snel naar een volgend plot. Daardoor vergeet men net iets meer spanning en diepgang te brengen. De sfeer is, mede door die donkere beelden, uitstekend in beeld gebracht. De troosteloze sfeer van het stadje en haar omgeving helpen mee om dat beeld verder te versterken. Nordland '99 is een goede serie maar het had net iets beter kunnen zijn.
Volg Nordland ’99
Episode 8
Episode 8