Mijn
Serie
Inloggen

Inloggen

E-mailadres / gebruikersnaam en / of wachtwoord zijn niet correct.
Notorious (2016) - Eerste aflevering
5.5
Bo Verhoef geeft Notorious (2016) - Eerste aflevering een 5.5.

Notorious (2016) - Eerste aflevering

Het najaar is weer begonnen en dat betekent dat er weer een hoop nieuwe series zijn! Eigenlijk is dat mijn meest favoriete moment van het jaar, omdat je dan weer frisse nieuwe televisieshows krijgt waar je weer heerlijk naar uit kan kijken. Het is echter ook altijd weer jammer als er een leuke serie bij zit die het dan toch niet haalt op het gebied van kijkcijfers. Toch ben ik altijd weer zo benieuwd naar de nieuwe ideeën van programmamakers dat ik weer als groupie voor mijn laptop zit. Mijn eerste nieuwe serie van dit najaar is Notorious (2016). Het is een Amerikaans televisiedrama van de zender ABC. Notorious gaat over de symbiotische relatie tussen een televisienieuwsproducente en een advocaat die voor beroemdheden werkt. In een notendop: een dramaserie met veel poespas, maar weinig inhoud.

Het probleem ligt vooral bij het feit dat zowel de TV-producente Julia George (Piper Perabo, Covert Affairs) als de advocaat Jake Gregorian (Daniel Sunjata, Graceland, Rescue Me) weinig diepgang hebben. De karakters blijven in de eerste aflevering erg op de vlakte en ik heb nog niet het gevoel dat dit snel gaat veranderen. De serie die is gebaseerd op een soort van waargebeurd verhaal, namelijk de relatie tussen advocaat Mark Geragos en voormalige ‘Larry King Live’ producer Wendy Walker, doet hen weinig eer aan. Niet alleen de personages blijven vlak, ook de gebeurtenissen en wendingen in de aflevering zijn niet echt boeiend. De pilot draait om een biljonair die wellicht iets te maken heeft met een zogenoemde hit-and-run moord. Jake is natuurlijk de advocaat van de biljonair en Julia is natuurlijk de eerste die dit nieuws via haar televisieshow naar buiten brengt. De manier waarop Julia en Jake de hele zaak echter naar buiten brengen en de manier waarop zij het hele plaatselijke media-strafrecht bepalen, is meer absurd dan amuserend. Je vraagt je daardoor af of het er in Amerika echt zo aan toe gaat, of dat het gewoon op deze manier verzonnen is om spraakmakende televisie te maken. Zowel in de serie, als in het echte leven.

Nu klink ik wel erg negatief en dat is ook weer niet helemaal terecht. Eén aflevering zegt weinig en na de tweede aflevering heb ik misschien het idee dat de serie al wel vooruitgang boekt. Daarnaast ben ik enorm fan van de manier waarop ze Louise (Kate Jennings Grant), de presentatrice van de televisieshow ‘Louise Herrick Live’ waar het allemaal om draait, neerzetten. In de eerste aflevering zie je haar vooral achter de camera’s, in haar ondergoed, na het zoveelste avontuurtje met haar nieuwe vriendje. Maar juist het contrast tussen de off-camera en de on-camera Louise maakt het plaatje boeiend. Mensen kunnen zo professioneel en interessant lijken op televisie, terwijl in het echte leven ze alsnog verwende, nietszeggende diva’s zijn.

In een notendop: een dramaserie met veel poespas, maar weinig inhoud.

Toch vraag je je misschien wel tien keer per aflevering af wat je precies aan het kijken bent en waarom. En omdat ik die vraag nog steeds niet kan beantwoorden, blijf ik het kijken. Ik ben benieuwd of ze nog de diepte in kunnen gaan en of ze dat ook werkelijk gaan doen. Het is niet zo’n bijster slechte serie dat ik het meteen al naast me neer leg en dat is al heel wat. Maar de kans op een tweede seizoen? Ik acht hem zeer klein.

Over de auter, Bo Verhoef

Bo Verhoef
Bo woont en werkt in Enschede en is simpelweg verslaafd aan televisieseries. Misdaad, drama, thrillers of zoetsappige niemendalletjes. Geen genre is haar te gek. Haar meest favoriete series zijn Grey's Anatomy, The Handmaid's Tale, Manhunt: Unabomber, The Crown, Luther, Bodyguard en series die zijn gebaseerd op boeken of waargebeurde verhalen.
Bekijk profiel van Bo Verhoef
Leuk?
Bekijk stemmen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Log in om een reactie achter te laten