Hugo B geeft "Oderbruch - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Hugo B op 12 april 2024.
6
0

Oderbruch - Seizoen 1

Oderbruch is een onverwacht Duits pareltje, voor wie ervan houdt

Als fervent seriekijker hou ik ervan om regelmatig ook eens een niet Engelstalige serie te volgen. Duitse series hebben het nadeel dat ze zich vaak afspelen in de oorlogsperiodes van de vorige eeuw. Denken we maar aan Das Boot, Babylon Berlin, Unsere Mütter unsere Väter.. De trailer van Oderbruch viel me op omdat het Duitse ARD zich een waagde aan een donkere thriller.

De naam van de serie verwijst naar een gebied gelegen op de grens van Duitsland en Polen. Een rurale, dun bevolkte, achtergestelde omgeving, waar de jeugd wegtrekt bij gebrek aan toekomstvooruitzichten. Veel valt er niet te beleven, tot op een dag In het dorp Krelow een berg lijken wordt gevonden. En berg mag je hier letterlijk nemen: het gaat om de resten van bijna 300 mensen vermengd met kadavers van dieren die plots opduikt op een braakliggende akker.

De talloze moorden lijken tientallen jaren terug te gaan. De Berlijnse Commissaris Roland Voit (Felix Kramer) wordt opgeroepen om de onderzoekers te ondersteunen. Roland is geboren in Krelow en was er ooit politieagent. Een andere voormalige politieagente, Maggie Kring (Karoline Schuch), wordt eveneens opgetrommeld, omdat de akker waar de lijken gevonden werden eigendom is van haar ouders. Die weigeren evenwel hun medewerking aan het onderzoek. Maggie en Roland waren niet alleen collega’s, ze waren jeugdvrienden en geliefden. Toen eertijds de broer van Maggie onder verdachte omstandigheden om het leven kwam, twijfelde Maggie aan de officiële versie van de feiten. Ze vond geen steun bij haar geliefde Roland, maar ook niet bij haar ouders. Om die reden heeft ze de politie verlaten en gebroken met Roland en haar familie.

Vrij snel is het voor Maggie duidelijk dat er verband is met de lijkenberg en de verdwijning van haar broer eertijds. Ze is vast besloten om ditmaal de waarheid bloot te leggen. Uit schuldgevoel, helpt Roland haar zoveel mogelijk. Ze krijgen tevens hulp van een Poolse politieagent Stanislaw Zajak (Lucas Gregorowicz).

Maggie ontdekt dat haar familie een heel duister verleden heeft en dat er in het dorp al jaren angstvallig wordt gezwegen over bepaalde gebeurtenissen. De zoektocht naar de dader leidt naar een bovennatuurlijke twist.

Oderbruch is technisch zeer goed gemaakt, en de acteerprestaties van de hoofdrolspelers zijn ronduit uitstekend. Het verhaal met meerdere lagen zit heel slim in elkaar zodat je blijft kijken. Maar Oderbruch eist veel van de kijker. Het verhaal speelt zich af in verschillende tijdvakken: het heden, de jaren 90 (toen Maggie agente was) en haar kinderjaren. En een deel van het verhaal speelt zich af in Polen. Het gevolg is dat je in de eerste twee afleveringen nogal veel personages en locaties te zien krijgt, zonder dat je het verband kent. Later worden sommige scènes herhaald, maar vanuit het perspectief van een ander personage. Die geven dan een logische verklaring van wat eerder een absurde of onbegrijpelijke actie lijkt.

Oderbruch is een serie waar je van houdt of juist helemaal niet. Maar wie houdt van een serie met een complexe en intelligente verhaalstructuur, met heel wat onverwachte twisten, zal hier van genieten. Dit is ook een serie die je met plezier herbekijkt om de finesses die je de eerste keer gemist hebt, alsnog te ontdekken.
Volg Oderbruch
Episode 8
Episode 8