Thomas ten Veldhuijs geeft "Olaf Presents - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 5 december 2021.
5
0

Olaf Presents - Seizoen 1

Olaf Presents is geïnspireerd door één van de grappigste momenten van Frozen II. Olaf neemt je mee naar de verhalen van vijf Disney-films.

Stel je voor dat Olaf, een personage uit de Frozen films, binnen 90 seconden het verhaal van Disneyfilms kan uitleggen. Dat is precies wat Olaf Presents is. In het eerste seizoen vertelt Olaf het verhaal van vijf verschillende Disney-films. Dit gaat natuurlijk op de komische manier die wij van Olaf gewend zijn. Alhoewel ik zeker een aantal keer heb gelachen, heb ik het gevoel dat er meer potentie in deze serie had gezeten.

In Frozen II, een film uit 2019, vertelt Olaf in het kort wat er is gebeurd in de eerste Frozen film. Daar is duidelijk het idee voor Olaf Presents ontstaan. In die film zie je overigens ook de reacties op het door Olaf vertelde verhaal van een aantal andere personages. Dat maakte de scène in Frozen II juist extra grappig. Olaf Presents heeft niet hetzelfde effect als in Frozen II, maar desalniettemin is de serie wel erg vermakelijk. In Olaf Presents zijn er namelijk, zover je kan zien, geen toeschouwers. Het is dus alleen Olaf met een aantal van zijn sneeuwpop vrienden die op een overdreven manier Disneyfilms aan het uitleggen zijn. Er wordt daarbij wel erg slim gebruik gemaakt van de eigenschappen van de sneeuwpoppen. Die kunnen namelijk goed van vorm veranderen.

Olaf Presents
© Disney+

In het eerste seizoen van Olaf Presents worden The Little Mermaid, Moana (in Nederland heet de film Vaiana), The Lion King, Aladdin en Tangled behandeld. Het is een diverse verzameling aan films, maar het is duidelijk te zien dat voornamelijk de meer 'recente' Disney-films zijn gebruikt voor Olaf Presents. Er is ook nog een extra compilatie-aflevering waar alle vijf voornoemde films voorbijkomen en het desbetreffende stuk uit Frozen II. Mijn advies: kijk meteen de compilatie, want per aflevering is er ongeveer evenveel tijd aan aftiteling als aan daadwerkelijk beeldmateriaal. Met de compilatie krijg je meteen alles achter elkaar te zien en binnen tien minuten is het alweer afgelopen.

Eén van de sterkste punten van de serie is dat Olaf Presents precies de vinger op de zere plekken legt. Onderdelen van de Disney-films die eigenlijk niet kloppen of waar in ieder geval vraagtekens bij kunnen worden gezet, worden heerlijk uitvergroot. Daarnaast is het zingen van Olaf van de kenmerkende Disney-nummers ook een puur genot om te zien en te horen natuurlijk. De karakteristieke krakende stem van Olaf (Josh Gad: Avenue 5) geeft namelijk een compleet andere lading aan de nummers die normaal erg zuiver worden gezongen.

Een van de sterkste punten van de serie is dat Olaf Presents precies de vinger op de zere plekken legt

Naar mijn idee had de serie meer volwaardig aangevoeld als er meer Disney-films waren behandeld waaronder ook meer oude klassiekers zoals Snow White and the Seven Dwarfs of Pinocchio. Ook voelen de keuzes van films erg voorspelbaar aan, aangezien het stuk voor stuk erg populaire films zijn waarvan er al een aantal een live-action behandeling hebben gekregen. Wellicht als er iets meer (ver)oude(rde) films werden behandeld, zou het origineler aanvoelen. Denk bijvoorbeeld aan The Fox and the Hound of zelfs Fantasia. Een ander positief effect voor Disney kan zijn dat de interesse in die (ver)oude(rde) films ook kan toenemen. Naast de filmkeuze was het komisch effect naar mijn idee groter geweest als er toeschouwers waren die op de verhalen zouden reageren. In Frozen II werd het namelijk daardoor extra grappig.

Olaf Presents is een grappige en vermakelijke serie, maar er zat naar mijn idee meer in. Er worden weinig films behandeld en de films die gebruikt zijn, waren erg voordehand liggend. Als er een volgend seizoen komt, lijkt het mij leuk als er wat meer onderbelichte Disney-films aan bod te laten komen. Hoe dan ook, ik zal naar een vervolg gaan kijken. Je bent immers binnen tien minuten door de afleveringen heen.

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van Olaf Presents een welverdiende 6,5.
Volg Olaf Presents
Episode 6