8.5
Wesley Fechter geeft "One Piece (2023) - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 10 december 2023.
9
0

One Piece (2023) - Seizoen 1

Na ruim 1.000 hoofdstukken in de manga serie en de daarop gebaseerde anime brengt Netflix Monkey D. Luffy nu ook in een live-action serie One Piece (2023) naar ons toe. Zullen ze hier wel de ‘one piece’ vinden dan?

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Ondanks dat ik One Piece van naam kende, heb ik van de manga geen enkel exemplaar gelezen en van de anime ook geen aflevering gezien. Mijn zoon wilde deze serie echter graag samen met mij kijken en zodoende kwam ik in de wereld van One Piece (2023) terecht.

One Piece (2023)

Want waar gaat One Piece over? De wereld in One Piece (2023) is verdeeld over twee grote oceanen die van elkaar gescheiden zijn door een gebergte (de Red Line) die over de hele wereld loopt. Een ideale wereld voor zeelui dus. Bij zijn executie maakt de koning der piraten, Gold Roger (Michael Dorman, Joe Pickett), bekend dat zijn verborgen schat – de One Piece – is voor degene die hem weet te vinden. Dit veroorzaakt het begin van het tijdperk der piraten, waarin iedereen op zoek gaat naar de One Piece.

Jaren verstrijken en de One Piece wordt niet gevonden, maar dat weerhoudt ook nieuwe generaties er niet van om de zoektocht te starten. Zo ook Monkey D. Luffy (Iñaki Godoy, The Imperfects) een goedlachse en soms wat naïeve jongen die, geïnspireerd door zijn grote voorbeeld: piraat ‘Red Haired’ Shanks (Peter Gadiot, Yellowjackets), op zoek gaat naar de One Piece en de nieuwe koning der piraten wil worden. Gewapend met een klein bootje zonder bemanning en ook zonder dat hij überhaupt kan zwemmen, gaat hij op pad.

Netflix is er in elk geval in geslaagd om de wereld van One Piece op een mooie en kleurrijke manier neer te zetten in deze serie.

De oceaan op zonder dat je kunt zwemmen? Zeker, want Monkey is geen gewone jongen. Toen hij jonger was at hij gom gom, een duivelsvrucht, waardoor hij bijzonder is. Bij iedereen die gom gom eet, gebeurt er iets anders maar bij Monkey heeft zijn lichaam de eigenschappen van rubber gekregen. Gaaf toch? Enige nadeel is echter dat iemand die gom gom gegeten heeft niet meer kan zwemmen in zeewater.

In dit eerste seizoen van One Piece (2023) zien we hoe Monkey zijn eerste stappen zet als piraat. Hij bemachtigt een echt piratenschip en verzamelt een heuse bemanning om zich heen. Zo ontmoet hij zwaardvechter Roronoa Zoro (Mackenyu), navigator Nami (Emily Rudd, Hunters), kok Sanji (Taz Skylar, Boiling Point) en scherpschutter Usopp (Jacob Romero, Greenleaf).

Terwijl zij hun avonturen beleven, kom je steeds meer te weten over de achtergrond van de personages en wat hen drijft. Ieder heeft een eigen beweegreden, iets wat voor Monkey zeer belangrijk is aangezien hij van mening is dat ieder zijn eigen droom moet nastreven. Veel tijd om te dromen is er overigens niet, want ze komen een scala aan zeer kleurrijke personages tegen die hen proberen dwars te zitten of gevangen te nemen. Want wat te denken van de marine officier ‘Axe Hand’ Morgan (Lanley Kirkwood, Warrior), Buggy the Clown (Jeff Ward, Agents of S.H.I.E.L.D.) een piratenclown die zijn lichaamsdelen van elkaar kan scheiden en meesterzwaardvechter Dracule Mihawk (Steven John Ward, Vagrant Queen) die rondloopt met een gigantisch zwaard.

One Piece (2023)

Netflix is er in elk geval in geslaagd om de wereld van One Piece (2023) op een mooie en kleurrijke manier neer te zetten in deze serie. Het ziet er allemaal gelikt uit en alles draagt bij aan het sfeertje dat je mag verwachten van een verfilming van een dergelijke manga. Het kleurgebruik, de personages die af en toe heerlijk 'over the top' kunnen zijn en ook de introducties die dwars door het beeld heen schieten, dragen bij aan die sfeer.

Zoals al aangegeven heb ik de manga niet gelezen en de anime niet gezien, dus over hoe trouw deze serie aan het bronmateriaal is, kan ik niets zeggen. Maar het verhaal zelf is leuk en de personages worden goed neergezet door de verschillende acteurs. De serie wisselt verder mooie actiescenes af met een goede portie humor, maar durft het tegelijkertijd ook aan om soms serieuze onderwerpen aan te snijden.

Ondanks dat het eerste seizoen slechts acht afleveringen kent, wordt er overal voldoende tijd aan besteed en heb je geen voorkennis nodig om One Piece (2023) te kunnen kijken. Daarnaast worden er door het seizoen heen al een aantal verhaallijnen uitgezet die in volgende seizoenen uitgewerkt zouden kunnen gaan worden, dus ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop van deze serie.
Volg One Piece (2023)
WORST IN THE EAST
WORST IN THE EAST