Ron Schoonwater geeft "Orkestret - Seizoen 1 (Code MyLum)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 september 2023.
2
0

Orkestret - Seizoen 1 (Code MyLum)

Venijnige Scandinavische humor zorgt voor een glimlach bij Orkestret.

De Deense serie Orkestret draait om medewerkers en artiesten van een symfonieorkest in Kopenhagen. Tweede klarinettist Bo (Frederik Cilius Jørgensen, Fuld af Danmark) is een botterik met een klein hartje. Hij woont nog steeds bij zijn erg beschermende en jaloerse moeder. Dat brengt hem regelmatig in bijzondere situaties. Zeker als het gaat om de liefde. Bo heeft grote aspiraties en is jaloers op degene die de eerste klarinettist is. Bo vindt namelijk dat hij zelf veel beter is. Naarmate het seizoen vordert blijkt dat zijn felle kant deels ook voortkomt uit naïviteit. Het zorgt ervoor dat je als kijker meer en meer sympathie voor hem krijgt.

Orkestret
© DR1

Jeppe (Rasmus Bruun, Fuld af Danmark) is de nieuwe onderdirecteur van het symfonieorkest. Zijn vrouw Regitze (Neel Rønholt, Sygeplejeskolen) is ook verbonden aan het orkest als juridisch adviseur. Jeppe lijkt gelukkig getrouwd maar Regitze blijkt vreemd te gaan. Het zorgt ervoor dat Jeppe en Bo een vreemde band met elkaar opbouwen. Jeppe is een slungelig type die zich vaak verkeerd uitdrukt. Het helpt hem regelmatig in de nesten. Zijn reactie op het vreemdgaan van Regitze is geen uitbarsting van boos zijn. Hij kiest ervoor om te laten zien dat hij beter is dan degene waarmee zijn vrouw vreemd gaat. De vraag is of dat een goede keuze is.

Voor het overige blijkt het orkest een broeinest aan ambitie, drugsgebruik en onderlinge twisten te zijn.

Om dit tweetal heen beweegt zich een hele groep mensen met een handleiding. Naast de jaloerse moeder en de overspelige vrouw is er natuurlijk de charmante eerste klarinettist Simon (Caspar Phillipson, The Sommerdahl Murders). De wereldvreemde directrice Gertrud (Lise Baastrup, Rita) komt door haar gedrag ook in zeer uiteenlopende situaties terecht. Voor het overige blijkt het orkest een broeinest aan ambitie, drugsgebruik en onderlinge twisten te zijn. Al deze ingrediënten bij elkaar zorgen voor een goed fundament om een leuke tragikomedie op te bouwen.

Orkestret
© DR1

Orkestret laat ondanks de humor ook een serieuzere kant zien. De relatieopbouw tussen Bo en Jeppe is bijzonder. Het samenspel is goed op elkaar afgestemd. De twee buitenbeentjes weten elkaar door de gezamenlijke vijand vanzelf, maar wel met vallen en opstaan, te vinden. Mogelijk heeft het geholpen dat beide acteurs al eerder samengespeeld hebben in Fuld af Danmark. Het ongemak tussen Jeppe, zijn vrouw en zijn dochter kennen ook een tragische kant. Zonder dat het overigens te zwaarmoedig wordt.

Orkestret laat ondanks de humor ook een serieuzere kant zien.

Over het algemeen kan ik dus positief zijn over deze televisieserie. Toch zijn er ook wat minpuntjes te melden. De abrupte wijze waarop Anastacia (May Lifschitz, Friheden) uit de serie verdwijnt laat vermoeden dat er iets meer aan de hand is geweest. Soms wordt het acteren net iets te groot gemaakt en moet het net iets te leuk overkomen. Het leunt daardoor aan tegen overacting. Zonder dat het overigens over de hele linie te storend wordt.

Orkestret is gewoon een leuke tragikomedie. Een serie die je laat lachen maar die toch ook een serieuzere ondertoon kent. Het levert niet alleen maar lachmomenten op maar ook een goed verzonnen verhaal. Dat maakt dat de serie van mij een mooie zevenenhalf krijgt.

Startdatum MyLum: 29 september
Volg Orkestret
Episode 10