Hessel Hoekstra geeft "Orphan Black: Echoes - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 2 Maart 2024.
8
0

Orphan Black: Echoes - Seizoen 1

Orphan Black: Echoes is een intrigerend vervolg op de iconische sciencefictionserie. Toch is het minder aangrijpend dan het origineel.

Wat als je de mogelijkheid zou hebben om een mens zomaar uit te printen? Zou jij dan een verloren geliefde proberen terug te halen? Dit is één van de ethische dilemma’s waar Orphan Black: Echoes op inspeelt. Net als in haar voorganger Orphan Black worden futuristische technologie en wetenschap als katalysator gebruikt om ons over morele kwesties na te laten denken.

Orphan Black: Echoes is een spin-off van en een vervolg op Orphan Black. Het speelt zich enkele decennia af na het origineel. In plaats van over klonen gaat Echoes over het creëren van mensen door weefsels en organen te 3D-printen. Eén van die mensen is Lucy (Krysten Ritter, Jessica Jones). Kort nadat ze gemaakt is ontsnapt ze uit het laboratorium en bouwt ze een leven voor zichzelf op in een plattelandsgemeenschap. Maar wanneer het bedrijf dat haar gemaakt heeft haar weer in het vizier heeft, is ze haar leven niet meer zeker.

Ondanks dat het een spin-off is, is er niet heel veel voorkennis over het origineel nodig. Alle relevante informatie over Orphan Black wordt netjes verweven in het verhaal. Toch zijn er genoeg aanknopingspunten met het origineel om het ook leuk te houden voor de fans van die serie. Eén van de hoofdpersonen uit Echoes zit ook in de oorspronkelijke (wel gespeeld door iemand anders). Verder hebben twee acteurs uit het origineel een klein, maar leuk gastrolletje.

De kwaliteit is minder dan de oorspronkelijke serie

Maar kan het ook tippen aan de moederserie? Dat helaas niet. Hoewel men wederom een leuk uitgangspunt heeft gevonden en daar interessante dingen mee doet, spreekt het geheel minder aan. Er wordt op dit moment een hoop onderzoek gedaan naar het printen van organen en Orphan Black: Echoes geeft daarmee de implicatie dat we dit in de nabije toekomst ook met complete mensen kunnen doen. Maar het spreekt voor mij minder tot de verbeelding dan klonen. Ook wordt al in de eerste paar minuten van de eerste aflevering onthuld dat we hier te maken hebben met het 3D-printen van mensen, en daarmee is de verrassing er eigenlijk al een beetje af.

Verder ligt het tempo in de eerste paar afleveringen vrij laag en daardoor is het in het begin lastig om in het verhaal te komen. Gelukkig neemt dit tempo naarmate de serie vordert gestaag toe. Hoewel sommige wendingen in het verhaal vrij voorspelbaar zijn, is het toch een vermakelijke en onderhoudende serie. Dit eerste seizoen eindigt met een sterke cliffhanger die mij in elk geval laat hopen op een tweede seizoen.

Het acteerwerk van Krysten Ritter en Keeley Hawes is erg sterk

Wat ook absoluut lof verdient is het acteerwerk. Ritter heeft al meerdere keren bewezen dat ze een goede actrice is, en hier is dat niet anders. Een andere sterke rol is toebedeeld aan Keeley Hawes (Ashes to Ashes), die een wetenschapper speelt die bij het printproject betrokken is. Haar motivatie om mee te doen wordt op een prachtige manier uitgelegd en is een goed voorbeeld van hoe technologie en ethische kwesties soms met elkaar schuren. Verder zijn er nog interessante rollen weggelegd voor Amanda Fix (High School), Reed Diamond (Designated Survivor) en James Hiroyuki Liao (Unforgettable).

Het mag dan niet de kwaliteit hebben van het origineel, toch is Orphan Black: Echoes een leuke sciencefictionserie die wederom met interessante ideeën over menselijkheid en technologie speelt. Ook doen de acteurs het goed en is het spannend genoeg om verder te willen kijken. Nu hopen dat er een tweede seizoen komt.
Volg Orphan Black: Echoes
We Will Come Again
We Will Come Again