Nienke de Boode geeft "Over The Garden Wall - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Nienke de Boode op 31 Oktober 2023.
3
0

Over The Garden Wall - Seizoen 1

Op zoek naar een serie met griezelige maar gezellige sfeer voor Halloween? Over The Garden Wall is misschien wel precies wat je nodig hebt.

Over the Garden Wall is een geanimeerde tv-serie van Cartoon Network uit 2014. Het gaat over twee broers, Wirt en Greg, die in een magisch land terechtkomen en samen de weg terug naar huis moeten vinden. De twee zijn heel verschillend. Wirt is de serieuzere oudere broer, die probeert te doen wat van hem verwacht wordt. Greg is de jongere broer zonder zorgen, die vaak een beetje alle kanten op loopt en niet zo goed nadenkt voordat hij wat zegt. Deze tegengestelde persoonlijkheden zorgen ervoor dat de twee op weg naar huis vaak in de problemen komen.

Een beetje gek en onnozel, met Halloween thema

Tijdens hun reis ontmoeten ze veel vrienden en vijanden: een pratende lijster genaamd Beatrice, een kikker, een boswachter, pompoenmensen, een pratend paard, noem maar op. Deze personages zijn allemaal apart, schattig en vaak met een klein donker randje. Hoewel de serie soms wat duister is, is het duidelijk gericht op zowel kinderen als volwassenen, en is het voor beiden leuk, al zouden zeer jonge kinderen het misschien wel iets te eng kunnen vinden. De sfeer die de serie uitstraalt is er eentje van een beetje gek doen, waardoor het perfect is voor degenen die iets leuks thematisch willen kijken bij Halloween, maar vooral niet te bang gemaakt willen worden. De humor is eveneens een beetje onnozel, en het kan zijn dat je onverwachts aan het lachen bent. Hoewel enkele momenten een richting nachtmerriemateriaal gaan, wordt deze griezeligheid snel ongedaan gemaakt door het absurdisme van de situatie waarin de personages zich bevinden. Voor volwassenen is er zowel oppervlakkige onnozelheid en absurdisme, als een aantal serieuzere onderliggende boodschappen.

Over The Garden Wall
© Cartoon Network

Omdat elke aflevering slechts elf minuten duurt, duurt het totaal van tien afleveringen ongeveer twee uur; een kleine tijdsinvestering. Je kunt deze serie dus makkelijk in één keer bekijken, wat ik met mijn vrienden heb gedaan. Niet elke aflevering is even sterk, vooral aan het begin zijn sommige afleveringen wat zwakker. Het eind is echter wel sterk; de laatste twee afleveringen zijn erg goed en verbinden alles mooi met elkaar. De zaken beginnen een stuk logischer te worden (hoewel dit misschien niet de serie is om naar te kijken als je op zoek bent naar ‘logisch’) naarmate alles samenkomt.

Dus al met al, als je op zoek bent naar iets leuks met een onnozel griezelig sfeertje om de komende dagen naar te kijken, steek dan wat kaarsjes aan, stop ze in een pompoen en start deze serie!

PS. De trailer verklapt wel een deel van het verhaal, maar minder dan je zou denken als je hem aan het kijken bent.
Volg Over The Garden Wall