Overspel - Seizoen 3 (DVD)
8
Anonymous geeft Overspel - Seizoen 3 (DVD) een 8.

Overspel - Seizoen 3 (DVD)

Overspel geldt als een van de betere Nederlandse series van de afgelopen jaren. Een sterk script, uitstekende acteurs en een geweldige soundtrack zorgden ervoor dat Overspel een heerlijke serie is om te volgen. Toch besloot schrijver en regisseur Frank Ketelaar dat de serie afgesloten zou worden met het derde seizoen, omdat het verhaal in zijn ogen ‘op’ was. Een moedige beslissing, omdat de serie wekelijks ongeveer een miljoen kijkers trok. Daar waar een andere goede serie als Penoza misschien wel te lang door is gegaan (gezien het ietwat zwalkende vierde seizoen), stopt Overspel op zijn hoogtepunt, met een uitstekend derde seizoen.

Het derde seizoen van Overspel gaat door op het einde van het tweede seizoen. Iris (Sylvia Hoeks, Tirza) en Willem (Fedja van Huêt, Penoza) zijn herenigd nadat Willem ontvoerd en ternauwernood aan de dood ontsnapt is. Meteen in de eerste aflevering trouwen ze en proberen ze een rustig leven op te bouwen. Couwenberg (Kees Prins, Jiskefet) zit in de gevangenis voor het afpersen van een wethouder, maar is niet veroordeeld voor de ontvoering van Willem. Willem kan en wil het verleden niet van zich af zetten en besluit samen te werken met een mysterieuze advocate (Thekla Reuten, Tessa) om Couwenberg voorgoed achter tralies te krijgen. De ex van Iris, Pepijn (Ramsey Nasr, Leef!), leidt ondertussen een treurig bestaan na zijn ontslag bij het Openbaar Ministerie en zint op revanche.

Bij de rest van de familie Couwenberg lijkt de rust teruggekeerd. Dochter Elsie (Rifka Lodeizen, Publieke Werken) lijkt hersteld van haar zware depressies en woont weer thuis. Zoon Björn wil in het huwelijksbootje treden met een prostituee, tot woede van zijn zus en vader, die er alles aan doen om dit te voorkomen.

Genoeg stof dus voor een spannend slotseizoen van Overspel. De serie weet het zeer hoge niveau van het eerste seizoen minstens te evenaren, na het ietwat zwakkere tweede seizoen. Dit komt mede door het uitstekende acteerwerk. Fedja van Huêt krijgt veel meer te doen ten opzichte van het vorige seizoen, wat de serie alleen maar ten goede komt. Rifka Lodeizen is op haar best als Elsie en Guido Pollemans weet nog steeds ontzettend veel indruk te maken met zijn geweldige vertolking van de autistische Björn. Sylvia Hoeks kan opnieuw geen onuitwisbare indruk maken, maar heeft de pech dat ze veruit het minst interessante personage in de serie speelt.

Toch is het opnieuw de briljant acterende Kees Prins die de serie draagt als Huub Couwenberg. Prins overtuigt in elke scène en zorgt ervoor dat je, ondanks het nare karakter van zijn personage, toch sympathie weet op te wekken voor Couwenberg, die in dit seizoen nog veel verder gaat dan in voorgaande seizoenen. Andere absolute uitblinker is Ramsey Nasr (Leef!), zijn rol als gevallen Officier van Justitie Pepijn lijkt uitgespeeld aan het begin van het derde seizoen, maar hij weet zich verrassend terug te knokken, met alle gevolgen van dien. Het is jammer dat Nasr vooral op het toneel staat en niet meer rollen in series speelt, want hij zet zich ook dit seizoen weer op de kaart als een geweldig acteur.

Al met al is het derde seizoen van Overspel uitstekend gelukt. Spanning, uitstekend acteerwerk en meerdere plottwists zorgen voor een zeer sterk laatste seizoen van een toch al uitstekende serie. Over het einde zijn de meningen wat verdeeld, maar het is voor makers van een serie bijna onmogelijk om een einde aan een serie te breien waar vrijwel iedereen mee kan leven. In mijn ogen is het einde redelijk geslaagd en is het de vraag of er meer uit te halen viel. Al met al is het jammer, maar begrijpelijk dat een bijzonder sterke serie als Overspel definitief tot een einde is gekomen. Overspel kan worden gezien als een van de betere series van de afgelopen jaren en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de nieuwe serie van de makers van Overspel, ‘Klem’, die volgend jaar zal verschijnen en kan worden gezien als officieuze opvolger van Overspel.

Over de auter, Anonymous