P-Valley - Seizoen 1
8.5
Matthijs Lardé geeft P-Valley - Seizoen 1 een 8.5.

P-Valley - Seizoen 1

Sinds 2019 heeft Starz compleet hun focus veranderd. Ze werken nu voornamelijk aan series die op vrouwen gericht zijn. Van een groot succes zoals Outlander willen ze er natuurlijk veel meer van krijgen en P-Valley is een van de eerste series die uit deze strategie voortkomt. Het is een dappere beslissing om een drama over de ervaringen van vrouwen in een stripclub in Amerika een van de eerste projecten te maken. Het zal misschien niet het grote succes worden dat Outlander werd, maar qua kwaliteit heeft de serie zeker veel te bieden. Als een van de eerste uit het initiatief geeft P-Valley een erg goede indruk en is het zeker een serie om niet te missen.

De manier waarop de club en de strippers worden verbeeld is subliem.

P-Valley vertelt het verhaal van een kleine stripclub in de Mississippi Delta en de personages die door haar deuren komen. De hoopvolle, de verlorene, de gebrokene, de rijkelui, de schoonheden en de verdoemden. De stripclub wordt bestuurd door de charismatische Uncle Clifford, die door het seizoen heen zijn best moet doen om de deuren van de stripclub open te kunnen houden. Dit gaat hem niet makkelijk af, dus moet hij soms ook de hulp van zijn werknemers inzetten. Ondertussen worstelen zij met hun eigen demonen, of deze zich nou psychisch of lichamelijk voordoen. Allemaal terwijl ze proberen om hun leven in stand te houden en verder werken aan een betere toekomst.

De manier waarop de club en de strippers worden verbeeld is subliem. Stereotypes worden buiten de deur gelaten in het schrijfwerk van deze serie, dat duidelijk wordt geholpen door een sterk, divers team achter de schermen. De serie is gebaseerd op een grotendeels geprezen toneelstuk, waardoor er ook al genoeg goed materiaal is om op te bouwen. P-Valley weet zowel het drama als de komedie van het leven goed te vinden en geeft een goed gebalanceerd kijkje in de wereld van deze mensen. De serie voelt absoluut niet uitbuitend en geeft juist een erg genuanceerd plaatje van deze wereld. Sommigen zullen misschien het tempo van de serie wat te sloom vinden, maar het is juist de organische manier waarop de verhaallijn wordt geweven die zo indrukwekkend is. Niks voelt geforceerd of over de top, zelfs wanneer er heftige onderwerpen worden behandeld.

[image-217291]

De personages zijn dan ook niet de makkelijkste om tot leven te brengen, maar gelukkig doet de cast het erg goed. Toegegeven, het acteerwerk kan hier en daar wat oneven zijn, maar in lastige scènes weten de meeste acteurs stralend te brengen wat van ze gevraagd wordt. Brandee Evans, Nico Annan en Elarica Johnson (A Discovery of Witches) spelen de hoofdrollen. Ze zijn allemaal zo goed als nieuwkomers, maar weten zeker een fantastische eerste indruk te maken. Annan speelt dit personage al erg lang en komt dan ook uit de tijd van het toneelstuk, dus de rol is perfect gekalibreerd om hem zijn beste beentje voor te laten zetten.

Johnson speelt een wat kalmere rol, maar weet heel goed hoe zij de problemen van haar personage in haar rol kan laten sudderen. Je kan nooit weten wanneer haar gevoelens eindelijk exploderen en hoe dat eruit kan gaan zien, maar je weet dat het er aan komt. Evans is wat mij betreft de grootste ontdekking; zij weet Mercedes perfect te spelen. Een andere acteur had mogelijk van haar een satire of stereotype gemaakt, maar Evans weet altijd de menselijkheid in het personage te houden.

P-Valley is met gemak één van de beste series die dit jaar tot nu toe is uitgekomen.

De productie van de serie is ook uitstekend. Het heeft precies het rauwe uiterlijk dat je zou verwachten van een serieus drama. Het gebruik van kleur, vooral in de stripclubscènes, is schitterend. De mix tussen paars en blauw die in veel gevallen wordt gebruikt is erg mooi om naar te kijken en er is duidelijk goed over nagedacht. Het geeft de serie echt een eigen uiterlijk en een die je zeker bijblijft. De kostuums van Uncle Clifford zijn extravagant, bijna schandelijk, maar oh zo prachtig gemaakt. Ook de make-up voegt hier veel aan toe, net zoals dat het doet voor alle andere leden van de cast. De stripclubscènes zijn zoals te verwachten erg expliciet en de serie is zeker niet voor de preutse mensen onder ons. Alle lichaamsdelen zijn duidelijk zichtbaar in de serie, dus dat is zeker iets om in gedachten te houden voordat je besluit om hier aan te beginnen. Dat gezegd hebbende; het voelt nooit overdreven of extreem aan. Het aantal expliciete scènes in de stripclub valt aardig mee en zal waarschijnlijk minder zijn dan je verwacht.

P-Valley is met gemak één van de beste series die dit jaar is uitgekomen. In het geval van dramaseries is het mogelijk zelfs richting de top. Buiten het acteerwerk en het script die af en toe even wat tegen kunnen vallen, blijft het een topserie die meesterlijk met het gekozen onderwerp omgaat. De serie zal niet iedereen aanstaan en er zullen zeker mensen spontaan wegkijken als ze überhaupt al gaan kijken nadat ze horen waar het over gaat, maar het is het zeker waard voor iedereen om zich daar doorheen te zetten en het echt een kans te geven. Wat je krijgt is een van de meest menselijke en fascinerende series van het jaar. Een tweede seizoen is al besteld door Starz, dus met een beetje geluk hoeven we ook niet te lang te wachten tot dit verhaal wordt voortgezet.

Over de auter, Matthijs Lardé

Matthijs Lardé
Matthijs Lardé kijkt inmiddels al jarenlang televisie, en er blijkt nog geen einde in zicht. Aangezien hij bomvol zit met meningen over televisieseries was het schrijven van reviews over één van zijn favorite hobby's een logische volgende stap. Hij heeft geen voorkeur voor bepaalde genres en probeert zich zoveel mogelijk open te stellen voor alles wat er maar wordt geproduceerd. Hiernaast vindt hij ook het bekijken van films en het spelen van videospellen een leuke tijdsbesteding, zolang er altijd maar een goed verhaal in zit.
Bekijk profiel van Matthijs Lardé