Ron Schoonwater geeft "Pancho Villa: The Centaur of the North - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 7 november 2023.
3
0

Pancho Villa: The Centaur of the North - Seizoen 1

Pancho Villa: The Centaur of the North is losjes gebaseerd op de waarheid.

De Mexicaanse generaal Pancho Villa staat bekend als revolutionair en als bandiet. Ondanks dat er bij elke aflevering genoemd wordt dat het niet helemaal op waarheid gebaseerd is houdt de televisieserie zich aardig aan de geschiedenis. Voor zover bekend dan, want er is ook een hoop speculatie. Dat maakt een historisch feitelijk relaas lastig. Gevolg is dat Pancho Villa: The Centaur of the North een geschiedenisles is die je op hoofdlijnen serieus moet nemen. Op detailniveau valt er nog wel het een en ander aan te merken.

Pancho Villa: The Centaur of the North
© Disney+

Grootste probleem van de serie is dat er nogal houterig en amateuristisch wordt geacteerd. Hoewel de acteurs langzamerhand beter in hun rol komen blijft het allemaal een beetje behelpen. Uiteindelijk stoort het mij te weinig om te stoppen met het kijken. Ik kan me echter voorstellen dat niet iedereen er doorheen kan kijken. Ik blijf aangetrokken door de bekende personage waarvan het feitelijke verhaal ondergesneeuwd is door eerdere films en documentaires. Daar deed Pancho Villa overigens zelf ruimhartig aan mee. Hij speelde namelijk in verschillende films en nam de tijd om zijn versie van het verhaal te laten zien. Pancho wist al vroeg gebruik te maken van de media. Wat dat betreft is hij een voorloper op de huidige tijd.

De serie volgt Panch van loonslaaf tot aan zijn gewelddadige dood.

De serie volgt Panch van loonslaaf tot aan zijn gewelddadige dood. Toen hij erachter kwam dat de landeigenaar waar hij bij werkte zijn zus verkrachtte schoot Pancho (hij heette toen nog José Doroteo Arango Arámbula) hem dood. In de serie verwond hij de landeigenaar overigens. Dat is de reden dat hij bandiet wordt en zich Pancho Villa gaat noemen. Hij wordt pas later politiek geëngageerd. Op dat moment wordt hij de bekende generaal die elke revolutie aangrijpt om weer ten strijde te trekken. Eerst met veel succes. Naarmate de jaren verstrijken en naargelang de macht wisselt wordt zijn succes minder. Sterker nog, hij wordt uiteindelijk verslagen door moderne vechttechnieken die overgewaaid zijn uit Europa.

Pancho Villa: The Centaur of the North
© Disney+

De wijze waarop het verhaal van Pancho Villa: The Centaur of the North wordt verteld is vergelijkbaar met een serie als Narcos. In dit geval vertelt Pancho zelf de inleidende verhalen. De tijd waarin het zich afspeelt is zo chaotisch dat de duiding die gegeven wordt broodnodig is. De verschillende hoofdpersonen en de op elkaar volgende machtswisselingen, revoluties en strijd zouden anders niet meer te volgen zijn. Zelfs met al die inleidingen en duidingen met oude beelden blijft het verhaal lastig te volgen. De conclusie die getrokken kan worden is dat het arme Mexico een zeer turbulente geschiedenis kent. Het is dan ook logisch dat daar zelfs nu nog de sporen van terug te zien zijn.

De serie heeft ook aandacht voor de duistere kant van de revolutionaire generaal.

Pancho Villa: The Centaur of the North is overigens niet bepaald een adorerend heldenverhaal. De serie heeft ook aandacht voor de duistere kant van de revolutionaire generaal. Hij verkreeg geld voor zijn strijd door afpersing, was bikkelhard voor zijn eigen bevolking en was net zo gewelddadig als zijn omgeving. Het executeren van mensen om niks was voor hem ook de gewoonste zaak van de wereld. Dat hij ongeveer vierentwintig vrouwen had en daardoor een flink aantal kinderen op de wereld bracht wordt ook niet verzwegen. Dit, naast het toch al imposante verhaal, maakt dat Pancho Villa: The Centaur of the North een serie is die de moeite waard is als je van geschiedenis houdt. Je moet wel door de houterige manier van acteren kunnen kijken.
Volg Pancho Villa: The Centaur of the North
Episode 10
Episode 10