Ron Schoonwater geeft "Payback (2023) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 december 2023.
4
0

Payback (2023) - Seizoen 1

De tijd die je aan Payback (2023) besteed wordt met kwaliteit terugbetaald.

Vooral het acteertalent van Morven Christie (The Bay (2019)) als Lexie Noble zorgt ervoor dat Payback (2023) hoge ogen scoort. Lexie wordt geconfronteerd met de brute moord op haar man. Wanneer blijkt dat hij er schimmige zaakjes op nahield wordt Lexie gedwongen om de rotzooi van haar man op te ruimen. Dat vraagt om flexibiliteit en slimmigheid aangezien ook haar familie bedreigd wordt. Zoals zo vaak in de wereld van televisieseries bezit Lexie voldoende van de gevraagde kwaliteiten om in leven te blijven en erachter te komen wat er zich afspeelt. Of ze het daarmee red is nog de vraag.

Payback kent een aantal sterke elementen.

Lexie komt tussen verschillende politieonderzoeken te zitten. De één is gericht op het oplossen van de moord op haar man. Het andere onderzoek richt zich op een zware crimineel en zijn familie. Het blijkt al snel dat de politiemensen hun eigen doelen voor ogen hebben en niet altijd uit zijn op hetzelfde doel als Lexie. Het wordt, zeker als Lexie ook nog eens bedreigd wordt door de eerder genoemde zware crimineel, een strijd om leven en dood. Daarvoor moet Lexie al haar kunde gebruiken om overeind te blijven.

Payback (2023)
© ITV1

Payback (2023) kent een aantal sterke elementen. Zoals zo vaak is deze Britse serie geschoten met mooie beelden en wordt er prima geacteerd. Het verhaal is spannend en kent voldoende verrassingen om gebiologeerd te blijven kijken. Helaas is het verhaal niet zo geloofwaardig. Vooral de inzet van Cal Morris (Peter Mullan, Cursed (2020)), de man die leiding geeft aan een criminele organisatie, is twijfelachtig. Niet door Peter Mullen en zijn acteertalent maar wel door zijn rol in het verhaal. Iemand met zoveel macht zal zich niet zo snel bemoeien met de gewelddadige praktijk. Bij Payback (2023) staat Cal echter centraal in het geweld en de bedreigingen.

Payback is de moeite als je van spanning houdt.

Los van de hierboven aangegeven kritiek is Payback (2023) een spannend verhaal. De serie is daarom de moeite van het kijken waard. Het is jammer dat de verhaallijn zo snel prijs gegeven wordt. Waar in het begin nog gespeeld wordt met het idee dat Lexie zelf haar man heeft vermoord wordt dit relatief snel losgelaten. Het zorgt ervoor dat het verhaal ééndimensionaler wordt. Wel geeft het meer ruimte om te ontdekken wat Cal en zijn familie drijft. Kortom, Payback (2023) is de moeite als je van spanning houdt. Als dat je belangrijkste drijfveer is om een serie als deze te bekijken dan is Payback (2023) zeker een aanrader.
Volg Payback (2023)
Episode 6
Episode 6