Peaky Blinders - Seizoen 4 (DVD)
9
Peter Rotthier geeft Peaky Blinders - Seizoen 4 (DVD) een 9.

Peaky Blinders - Seizoen 4 (DVD)

Mochten we een toplijstje maken van de beste Britse reeksen tot op heden in de eenentwintigste eeuw dan mag je er bijna zeker van zijn dat Peaky Blinders heel hoog zou afklokken. De reeks rond de straatboefjes Shelby die zich langzaam maar zeker opwerkten in het misdaadmilieu werd van bij de start geprezen voor het acteerwerk en de sfeer die opgebouwd werd in de reeks. Ondanks het vele geweld dat de afleveringen doorspekt, kreeg de serie heel wat volgelingen en de fans kijken jaar na jaar uit naar het nieuwe seizoen.

Jammer genoeg kiezen ze hier puur voor geldgewin.

In dit vierde seizoen krijgen de Shelby’s naast hun familiale problemen de Amerikaans- Italiaanse Mafia op hun dak. Daarnaast worden hun legale activiteiten in hun fabrieken ondermijnd door het opkomende communisme en een vakbondactiviste. Heel wat stof om de serie, die inmiddels in de tweede helft van jaren twintig belandt is, zes afleveringen lang spannend te houden en de kijker in de ban te houden van het wel en wee van de Shelby’s.

Het hoeft dan ook niemand te verbazen dat Peaky Blinders al sinds de uitzending van het eerste seizoen kon rekenen op positieve reacties van zowel pers als publiek. De sobere stijl, de beeldregie en de plaatsing in de tijd, zorgen er voor dat het voor de kijker telkens zestig minuten lang genieten is. De vaste acteurs hebben in de loop der jaren hun personages geperfectioneerd en nieuwelingen zorgen steeds voor extra vuur in het verhaal.

Peaky Blinders
© BBC One

Toch moeten we deze dvd-recensie afsluiten met een negatieve noot. De serie op zich blijft staan als een huis maar de fans van de reeks komen er maar bekaaid vanaf. Zes afleveringen van een uur verdeeld over twee schijfjes zonder ook maar een enkel extraatje. Als je dan het woelige verhaal bekijkt van de Peaky Blinders en de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, bekijkt, weet je dat er toch voldoende ruimte moet zijn om de liefhebbers een paar extra’s voor te schotelen. Jammer genoeg kiezen ze hier puur voor geldgewin. De score van deze dvd valt dan ook laag uit ondanks dat de reeks op zich een dikke negen verdient.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier