5.5
Liesbeth de Raaf geeft "PEN15 - Seizoen 1" een 5.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 9 februari 2020.
1
1

PEN15 - Seizoen 1

Per toeval kwam ik bij de serie PEN15 uit, daarvoor had ik er niks over gelezen of gezien. Ik wist niet wat ik ervan kon verwachten en zo ging ik er met een frisse blik in. Het verhaal speelt zich af op een school voor tieners, ze ervaren alle onzekerheden die bij die tijd kunnen horen. De beste vriendinnen Maya (Maya Erskine, Man Seeking Woman 2015) en Anna (Anna Konkle, Rosewood 2015) staan erg laag in de klasse van populariteit. Ze vallen enorm uit de boot, onder andere door hun uiterlijk. Ze dragen een beugel, hebben het verkeerde kapsel, zijn onzeker en ook nog eens erg naïef.

PEN15
© Hulu

Tijdens de eerste aflevering viel het me al snel op dat de twee hoofdrolspeelsters een duidelijk leeftijdverschil met hun medespelers hadden, dat bleek uiteraard met opzet te zijn. Het idee is grappig, om twee actrices van in de dertig midden in een omgeving met alleen maar tieners te zetten. Zo vallen ze nog meer uit de boot en dat is precies waar het om gaat in deze serie. De uitvoering is lastiger, zoenen of andere romantische interacties met hun minderjarige medespelers zat er uiteraard niet in. Hier werkten ze netjes omheen, soms zelfs met hilarische effecten, op die momenten besefte ik me dat ik naar een komedie aan het kijken was. De drama had namelijk toch de overheersende factor, iets dat de serie niet ten goede komt. Het had allemaal wat luchtiger en minder serieus gekund.

Er wordt overdreven geacteerd, met name door de twee hoofdrolspeelsters. De jongere cast speelt hun rollen duidelijk beter, maar die zijn eigenlijk weer wat te serieus voor een komedie. Ik vind het niet voor herhaling vatbaar en zou er dan ook niet voor kiezen om meerdere seizoenen te bekijken. Dit concept blijft namelijk niet leuk, zeker aangezien humor niet de uitgangspositie van deze serie lijkt te zijn. Dat is nog best knap ook, want het staat wel geregistreerd als komedie. PEN15 krijgt van mij wel een voldoende, omdat ik toch het eerste seizoen ben doorgekomen.
Volg PEN15
Home
Home