7.5
Sandra Hutchison geeft "Picnic at Hanging Rock - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Sandra Hutchison op 24 december 2018.
0
0

Picnic at Hanging Rock - Seizoen 1 (DVD)

De Australische serie Picnic at Hanging Rock is een remake van de geslaagde film uit 1975. Zowel de film als deze nieuwe serie is gebaseerd op het verhaal uit de gelijknamige roman van Joan Lindsay uit 1967. Na het zien van de trailer was ik direct enthousiast. Ik ben gek op kostuumdrama’s en de getoonde beelden beloofden, naast het verwachte drama, vooral ook een spannend verhaal. Een mooie combinatie!

In de serie maak je tijdens de eerst getoonde beelden direct kennis met het meest opvallende personage van deze reeks: Mrs. Appleyard, een rol voor Natalie Dormer. Zij is een karakteristieke dame die de meesten wel zullen kennen als het personage Margaery Tyrell uit The Game of Thrones. Ook in dit verhaal speelt ze weer de sterren van de hemel. Ze wordt bijgestaan door nog een aantal opvallende actrices, waaronder Yale Stone (Orange is the New Black) als de tikkeltje gestoorde Ms. Dora Lumley. Maar ook de mooie Samara Weaving (Three Billboards Outside Ebbing) speelt haar opvallende rol met glans.

Picnic at Hanging Rock
© Showcase

Het verhaal dat zich afspeelt rond 1900 is wat mager, een dame die beweert weduwe te zijn koopt met contant geld en indrukwekkend landhuis in Australië. Het pand tovert ze om tot een internaat voor meisjes en noemt het Appleyard College. Mrs. Appleyard neemt wat vrouwen uit de regio aan die stuk voor stuk om persoonlijke redenen wel een baan kunnen gebruiken. Hiermee lijkt Mrs. Appleyard een toonbeeld van klasse en liefdadigheid. Ze kleedt zich als een modebewuste rijke dame, maar al snel blijkt dat ze heel wat geheimen met zich mee draagt en ze lang niet zo sympathiek is als ze iedereen wil laten geloven.

Dan is het Valentijnsdag, het internaat is een groot succes en de meisjes mogen er onder begeleiding van de leraressen op uit voor een picknick. Als locatie wordt Mount Diogenes gekozen, onder de plaatselijke bevolking beter bekend als Hanging Rock. Een paar eigenzinnige jonge dames besluiten niet bij de ietwat suffe picknick te blijven hangen, maar gaan op avontuur. Ze willen de Hanging Rock beklimmen. Terwijl de tijd verstrijkt komen de achterblijvers erachter dat er drie meisjes vermist worden. Ook de geliefde lerares Miss Greta McCraw (Anna McGahan, House Husbands) die de meisjes als eerste ging zoeken verdwijnt spoorloos.

Picnic at Hanging Rock
© Showcase

De beelden van de meisjes op de berg in de vrije natuur zijn mooi, indrukwekkend zelfs, maar worden tijdens de hele reeks zo vaak herhaald dat de schoonheid plaats maakt voor lichtelijke irritatie. Het kort maar krachtige verhaal wordt over zoveel uur filmmateriaal uitgespreid dat het een deel van zijn kracht en mysterie verliest. Deze toch fraaie beelden worden afgewisseld met scènes uit het verleden en beelden van na de vermissing. Door deze combinatie wordt het de kijker tijdens de vele herhalingen wel langzaamaan duidelijk wat er tijdens de wandeling plaats gevonden zou kunnen hebben. Echter, een duidelijk antwoord krijg je niet. De eindconclusie laten de makers aan de kijker zelf over.

Picnic at Hanging Rock is zeker geen slechte serie, als kijker wordt er wel heel veel geduld van je gevraagd. Het verhaal had best wat korter gekund en had dan meer geboeid. Hoewel de herhalingen wel mooi in beeld zijn gebracht, je krijgt dezelfde scène telkens te zien vanuit een andere invalshoek en met telkens wat nieuwe aanvullingen. Als kijker word je op de manier een beetje de detective van het verhaal.

Het acteerwerk is ijzersterk, waarbij vooral (de al een aantal keer eerdergenoemde) Natalie Dormer opvalt, maar ook de zeer jonge actrice Inez Curro mag niet vergeten worden. Ze speelt haar rol als het weesmeisje Sara Waybourne met flair. Hou je vooral van spanning en veel actie in series dan zou ik deze serie aan je voorbij laten gaan. Dit is een verhaal dat vraagt om geduldige kijkers met oog voor details. Picnic at Hanging Rock is voor serieliefhebbers met een voorkeur voor geschiedenis, mysterie, natuurbeelden en/of kostuumdrama’s een aanrader.
Volg Picnic at Hanging Rock
Episode 6
Episode 6