7
Tim Lucassen geeft "Press - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Tim Lucassen op 9 Mei 2019.
0
0

Press - Seizoen 1

Als mensen denken aan kranten, denken ze veelal aan in het oog springende voorpagina´s, dikgedrukte koppen, nieuwsberichten over de meest uiteenlopende onderwerpen en bijbehorende indrukwekkende foto´s. Hoewel de Britse dramaserie Press van Mike Bartlett, die eerder verantwoordelijk was voor Doctor Foster, draait om twee rivaliserende fictieve Engelse kranten, staan in plaats van de krant en het nieuws vooral de mensen achter de krant centraal. Dat is wat mij betreft ook direct de grote kracht van de serie. In zes afleveringen van ongeveer 58 minuten word je als kijker ondergedompeld in het leven van gedreven medewerkers binnen de Engelse krantenwereld. Press was oorspronkelijk vanaf 6 september 2018 te zien bij BBC One. In Nederland werd de serie vanaf 12 november 2018 uitgezonden door BBC First en wordt sindsdien regelmatig herhaald.

Press speelt zich af in de redactiekamers van twee verschillende fictieve kranten. Enerzijds The Herald, een linksgeoriënteerde krant vergelijkbaar met The Guardian waarbij de moraal hoog in het vaandel staat. Anderzijds The Post, een concurrerende krant in tabloid-formaat vergelijkbaar met The Sun. Zij nemen het iets minder nauw wat betreft journalistieke gedragscodes en (ongeschreven) regels. Beide kranten verkeren op hun eigen manier in zwaar weer en doen er alles aan om elke editie uit te kunnen pakken met het belangrijkste voorpaginanieuws.

Mijn favoriete personage is Holly Evans (Charlotte Riley, Peaky Blinders). Holly was eerst verslaggever bij The Herald, maar heeft promotie gemaakt naar redacteur. Al mist ze haar werk als verslaggever met grote regelmaat. Holly is buiten haar werk om erg eenzaam, maar zodra zij elke ochtend het kantoor binnenstapt, komt ze helemaal tot leven. Ik vond het mooi om te zien dat Holly naarmate de serie vordert steeds sterker in haar schoenen gaat staan en blijft vechten voor haar principes. Helaas kan ik daar in deze recensie niet meer over kwijt in verband met spoilers. Als voorbereiding op de serie hebben de makers en acteurs meegelopen op de redactie van bestaande dagbladen. Charlotte Riley gaf in een interview toe dat het ontmoeten van journalisten die zoveel passie hebben voor hun werk ontzettend hielp bij het vormgeven van haar personage.

Press
© BBC One

Holly’s grote rivaal is Duncan Allen (Ben Chaplin, Apple Tree Yard), de aalgladde maar toch onweerstaanbare hoofdredacteur bij The Post. Ben Chaplin omschrijft zijn eigen personage als een tikje amoreel. Wat mij betreft is dat het understatement van de eeuw. De macht die hoofdredacteur zijn van de best verkopende krant van het land met zich meebrengt, is in mijn ogen een beetje naar zijn bol gestegen. Duncan Allen rechtvaardigt zijn opvattingen en gedrag door te beweren dat zijn krant echt het verschil kan maken. Hij vergeet er alleen bij te vertellen of dat verschil vooral positieve of negatieve zaken als gevolg heeft. Duncan blijkt na een aantal afleveringen toch niet geheel zonder emoties door het leven te gaan. Problemen op privévlak maken hem uiteindelijk toch wat menselijker. Al kan hij werk en privé uitstekend gescheiden houden. Ben Chaplin zet wat mij betreft een voortreffelijke meedogenloze krantenmagnaat neer.

Hoewel Holly en Duncan de show stelen, spelen de overige acteurs ook niet onverdienstelijk. Zo overtuigt Paapa Essiedu (Kiri) als nieuwbakken verslaggever bij The Post. Je ziet gewoon de paniek in zijn ogen wanneer Duncan Allen hem direct aanspreekt. Priyanga Burford (I Want My Wife Back) speelt Amina Chaudury, hoofdredacteur van The Herald. Zij staat haar mannetje, doet alles graag volgens het boekje en werkt nauw samen met Holly en James Edwards (Al Weaver, Grantchester). James is onderzoeksjournalist bij The Herald en dankzij hem komen diverse zaken aan het licht die anderen liever in de doofpot zagen verdwijnen.

Het acteerwerk is de grootste kracht van Press. Daarnaast zit het scenario prima in elkaar. Vroeger leek de krantenwereld wellicht een stabiele sector voor buitenstaanders, maar de laatste jaren weten we wel beter. Actuele thema’s als afluisterschandalen en de teruglopende oplages van gedrukte kranten als gevolg van digitalisering komen dan ook veelvuldig aan bod in Press. Daardoor biedt Press een interessant kijkje in de keuken, of liever gezegd in de redactiekamer, in de wereld van de dagbladen. Ik beoordeel de serie dan ook met een zeven. De BBC heeft tot op heden nog niet bekend gemaakt of Press een tweede seizoen krijgt. Geen nieuws is echter goed nieuws, want dit betekent tegelijkertijd dat de serie nog niet officieel gecanceld is.
Volg Press
Resonance
Resonance